Ani v posledních týdnech se přitom typy zboží nabízeného v letácích potravinových řetězců se slevou příliš nezměnily. Obchodní řetězce takto stále nabízejí zejména základní potraviny jako maso, pečivo, mléko či máslo. Před Velikonoci v nich ale nechyběla ani vajíčka a potraviny k pečení, tedy zejména mouka, cukr nebo rozinky.

„Je dobře, že i v dobách zdražování dávají obchodníci prostřednictvím akčních nabídek v letácích možnost ušetřit na některých potravinách,“ uvedl ředitel společnosti Česká distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media Petr Sikora. 

Stále více z 2,1 milionu českých penzistů nevystačí s důchodem
Osamělí a neviditelní. Zdražování ohrožuje téměř polovinu důchodců

Stálicí slevových letáků, která nechybí téměř v žádném z nich, je podle Sikory tradičně český národní nápoj: pivo. Zatímco však dříve při cestách na nákup slevové letáky v ruce třímali zejména senioři, nyní je stále častěji využívají i rodiny s dětmi, jimž zejména se dnes výrazně zvyšují výdaje. „Díky akčním letákům se zkrátka mnoha domácnostem daří ušetřit, a to i na kvalitních produktech,“ tvrdí Sikora.

Zboží nabízené na letácích doznalo v uplynulých pandemických letech změn – přibyly v něm dezinfekční prostředky, gumové rukavice, roušky a respirátory. Častěji se v nich objevovaly také potřeby pro domácí výuku, třeba videokamery nebo sluchátka. „Troufnu si říct, že téměř každý typ zboží je čas od času nabízen se slevou. Jen u některých, zpravidla u základních potravin, je to častěji,“ uvedl Sikora.

Místo masa palačinka 

Snahu Čechů ušetřit kvůli rostoucím cenám potravin, potvrdil i nový průzkum takzvaného Českého národního panelu, do kterého jsou zapojeny největší tuzemské výzkumné agentury. Polovina respondentů uvedla, že nyní kupuje levnější potraviny, čtyři desetiny lidí jich kupují menší množství.

Tímto způsobem již dlouhodobě k nákupům přistupují například samoživitelé. „Jsou ze své zkušenosti dlouhodobě naučeni fungovat co nejvíc efektivně a hospodárně,“ popsala Deníku zakladatelka Klubu svobodných matek Dana Pavlousková. Samoživitelky podle ní rovněž minimalizují zbytky a potraviny zbytečně nevyhazují. Podle odhadů statistiků se přitom ročně vyhodí až jedna třetina vyrobených potravin.

Těžební stroje v při dobývání uhlí
Velký návrat uhlí. Jeho ceny v Česku rostou, ušetřit lze právě teď

To se ale podle Pavlouskové samoživitelů rozhodně netýká. Těm často nezbývá dost peněz ani na nákup běžných potravin. „Ze zkušeností našich pracovníků z terénu vyplývá, že lidé, kteří nemají peníze, při nákupu postupně odsekávají nejdražší položky,“ vysvětlila Pavlousková. 

Nejdříve si proto odpírají zejména maso, kde byl nárůst ceny výrazný. „Poté bohužel na řadu přichází také ovoce a zelenina,“ posteskla si šéfová pomáhající organizace. „Lidi již důkladně rozvažují, jestli za oběd pro sebe a své děti mohou dát stokoruny, třeba za řízek a brambory, anebo jim budou muset stačit palačinky za pár desetikorun,“ dodala Pavlousková. Podle šéfové pomáhající organizace zřejmě vlna zdražování potravin ještě zdaleka nekončí. „Situace je neutěšená, a obávám se, že bude dlouhodobě,“ míní Pavlousková.

Brzké lepší zítřky ostatně nečekají ani ekonomové. Analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta uvedl, že růst cen očekává zejména u obilí a výrobků z něj. Důvodem je ruská válka na Ukrajině, ale i drahé energie, které prodražují výrobky pekařů. Naopak u ovoce a zeleniny jsou běžné výrazné sezonní výkyvy cen. „Tam by již situace horší být nemusela,“ dodal Novák.