Když kupec obratem poslal peníze na udaný účet, vydal se do Berlína, kde si měl na smluveném místě auto vyzvednout. V Německu však čekal marně. „Prodejce se vůbec nedostavil – a od té doby přestal komunikovat,“ konstatovala Stulíková. S tím, že po pachateli skutku, kvalifikovaného jako trestný čin podvodu, policisté pátrají. Rozlousknout podobné případy nebývá jednoduché (byť na internetu po sobě každý nechá mnohem více stop, než by laik předpokládal).

Před platbami předem policisté dlouhodobě varují – a v internetovém prostředí obzvlášť. To, že kdosi neznámý přistoupí na elektronickou domluvu, neznamená vůbec nic. Důvěřivost rozhodně není na místě. „Nic bohužel neřeší ani platba na dobírku, protože přepravce nenechá přebírajícího do zásilky nahlédnout ještě před jejím zaplacením. Proto je nejjednodušší si pro zboží osobně dojet a zaplatit až na místě při převzetí,“ upozornila Stulíková. Za úplně nejlepší variantu nicméně označila nakupovat u důvěryhodných a osvědčených prodejců, kteří poskytují jak záruku kvality zboží, tak i jeho případného vrácení.

Každému, kdo se přece jen stane obětí podvodu, radí neotálet – a na policii se obrátit neprodleně. U „internetových fint“ je třeba zajistit co nejvíce důkazů – například e-mailovou korespondenci včetně zaslaných příloh, stránky inzerenta, případné nahrávky jednání… „A nikdy prodejci nesdělujte, že případ řešíte s policií. Poskytli byste mu tak prostor, aby po sobě zahladil stopy – a práci policistů tím podstatně ztížil,“ upozornila Stulíková na důležitou souvislost.