„Na rozdíl od zahraničí je to u nás specifické: můžete sedat kdekoli, pokud máte povolení majitele pozemku; samozřejmě ne někde ve městě, ale na louce nebo na poli,“ řekl Deníku Ondřej Süsser – pilot a ředitel společnosti Nisa Air, která na bezděčínském letišti působí. Připomíná však opatření omezující létání třeba v okolí pražské Ruzyně, nad národními parky a podobně.

Podobné překvapení s letem k zámeckému ubytování chystal Süsser poprvé, ale romantika v oblacích není nic výjimečného. U žádostí o ruku tak s kolegy asistovali už několikrát. Třeba v situacích, kdy se helikoptérou proletěla budoucí nevěsta, zatímco partner mával ze země, kde po startu rozbalil plachtu s nápisem Vezmeš si mě? „Většinu to dopadlo dobře,“ poznamenal ředitel. Většinou? Tedy: očekávané „ano“ zaznělo vždycky, ale stalo se, že bylo třeba počkat, než partnerka popadne dech. Při svém prvním letu zjistila, že zrovna létání není její šálek kávy.

Byla ale výjimkou – pravidelně si lidé, kteří se nechali svézt, zážitky pochvalují. Třeba ti, kteří si vybrali vyhlídkový let. K nejoblíbenějším cílům takovýchto vzdušných procházek zde patří Český ráj a Ještěd, v případě delších letů pak Sněžka a Krkonoše vůbec.

Při startech z mladoboleslavského letiště ale lidé chtějí vidět z ptačí perspektivy ledacos: Mladou Boleslav, Mnichovo Hradiště, Liberec, Drábské světničky, Hrubou Skálu, Kost, Trosky, Humprecht, Sychrov… „Někdo přesně řekne, kam letět, jiní přicházejí hlavně kvůli zážitku z letu. Těm pak doporučíme vhodnou trasu podle doby, kterou chtějí strávit ve vzduchu,“ řekl Deníku Süsser. Nevyhýbá se ani otázce, zda nemůže být překážkou, pokud je někdo trochu víc při těle; prostě těžší. Rozhodnutí je vždy na kapitánovi – a ano, může se stát, že ne vždy lze letět v plném obsazení; vzletovou hmotnost je třeba dodržet.

Miloš Forman při přejmenování čáslavské ulice J. Spudila na ulici Formanovu, září 2008
Miloš Forman by oslavil devadesátiny. Oscarového tvůrce zpodobňuje nová známka

Vedle vrtulníků Robinson, které zde nejen provozují ve verzích dvoumístné, čtyřmístné i pětimístné (využívají je k letům vyhlídkovým, zážitkovými i jako aerotaxi), ale také je prodávají a opravují, mají na mladoboleslavském letišti ještě sedmimístný letoun. Dvoumotorové letadlo slouží jako aerotaxi. Zájem o jeho využívání byl enormní loni, kdy běžné linky kvůli koronaviru téměř nelétaly – případně třeba dostat se do Tel Avivu přes tři destinace zabralo tři dny. Tehdy malá letadla hodně využívali lidé, kteří chtěli šetřit čas – nebo jim šlo o to vyhnout se riziku nákazy.

Pilotem nanečisto i po výcviku

Zájemci o létání se nemusejí nechat jen vozit. Speciální zážitek, známý i z jiných letišť, je nabídka „pilot na zkoušku“. Po hodinovém brífinku s bezpečnostními pokyny a základním poučením o ovládání stroje následuje příležitost ve vzduchu si řízení osahat a přímo v letící helikoptéře si pod dohledem instruktora vyzkoušet, jak opravdu reaguje ve vzduchu; ne někde simulátoru. Takto reálně si sáhnout na řízení sice patří mezi nákladnější zážitky, ale přesto se zájemci neobjevují úplně ojediněle. A jak se naopak dostat do vzduchu nejlevněji? „Při různých veřejných akcích měst, poutích a podobně nabízíme lidem pětiminutové svezení: to vychází na 1800 Kč za celý vrtulník,“ řekl Deníku Süsser.

Naopak částku od čtvrt milionu výš – rozdíly jsou dány tím, jak se adeptovi daří – si musí připravit zájemci o pilotní výcvik. I ten v Mladé Boleslavi nabízejí – a v covidovém období zaznamenali nárůst zájmu. Ve „městě automobilů“ se však na letce neškolí jen zájemci místní či z okolí. Přijíždějí i zájemci z Prahy, Liberce, Rakovníka i třeba Českých Budějovic.

Krajský radní Milan Vácha (STAN).
Babišův střet zájmů obírá o peníze školy, tvrdí krajský radní

Létání ostatně má v Mladé Boleslavi tradici, kterou přibližuje expozice hned u letiště: Letecké muzeum Metoděje Vlacha. A tohle sousedství si Süsser nemůže vynachválit: „I když vlastně nemáme žádné vazby, spolupracujeme na leteckých akcích a vypomáháme si i v technických věcech. Stává se, že nás osloví jejich návštěvníci, protože u nich máme reklamu, my naše klienty posíláme, aby se šli podívat k nim. Nebo třeba u nás udělají ukázku historických strojů, když pořádáme nějakou akci.“