První tři měsíce údržbového období se od několika posledních zim odlišovaly silnými mrazy, střídáním chladnějších dnů se sněžením s oblevou v teplejších dnech a také vyšším úhrnem srážek. To vše v porovnání s dřívějškem přinášelo zhruba dvojnásobné požadavky na lidi i techniku. „A to ve srovnání není ještě zahrnut měsíc únor, který byl z hlediska výkonů údržby nejnáročnější,“ poznamenal Buček.
Připomněl, že podle dat týkajících se ve středních Čechách silnic I. třídy a takzvaných dálnic II. kategorie (což jsou bývalé rychlostní silnice), o jejichž údržbu se starají externí firmy – není tedy zahrnuta údržba dálnic I. kategorie spravovaných jednotlivými středisky údržby ŘSD – se například výrazně zvedlo množství kilometrů najetých v rámci pluhování.
„Zatímco v zimě 2019–2020 to bylo 1046 kilometrů, v aktuálním zimním období šlo o 18 950 kilometrů: tedy osmnáctkrát více,“ upozornil Buček na rozdíl. S tím, že například při nasazení otočné předsazené radlice (používá se k odstraňování čerstvě napadaného sněhu do 30 centimetrů nebo sněhové břečky do 15 centimetrů) byl nárůst téměř 68násobný.
„V předchozím zimním období byla při pluhování využita v rámci 23 kilometrů, letos to bylo v rámci 1564 kilometrů,“ konstatoval Buček. A třeba soli bylo podle meziročního srovnání nutno použít více než trojnásobek.
Srovnání období zimní údržby ve středních Čechách
Sledovaný parametr | 2019–2020 | 2020–2021 | Index (násobek) nárůstu |
Údržbové kilometry | 34 116 km | 98 560 km | 2,89 |
Kontrolní kilometry | 6231 km | 17 312 km | 2,77 |
Použitá sůl | 1897 t | 6578 t | 3,47 |
Použitá solanka | 684 786 | 2 294 802 | 3,35 |
Inertní materiál | 0 | 0 | 0 |
Náklady (bez DPH) | 34 864 377 Kč | 46 528 270 Kč | 1,33 |
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR; údaje za období od 1. listopadu do 31. ledna ve vztahu k zimní údržbě silnic I. třídy a dálnic II. kategorie