Není velká, ale významná. Zatímco řidiči se tam budou znovu zastavovat kvůli oddychu, silničáři si tam budou jezdit pro poučení. Studený je totiž vzorem; ukázkou, jak v budoucnu mají vypadat spousty dalších dálničních odpočívek. Tamější lokalita byla vybudována v sedmdesátých letech minulého století – a v posledních letech zůstávalo zchátralé místo uzavřeno. Od června se však nadechuje k novému životu: ŘSD pracuje na znovuotevření. A až bude hotovo, čeká se nebývalá sláva: jde totiž o ukázku nové koncepce dálničních odpočívek.

Základní zázemí s automaty

„Jedním z hlavních bodů této koncepce je právě „znovuzrození“ malých odpočívek, které nabídnou místo k odpočinku těm řidičům, kteří nechtějí tankovat či se stravovat v restauračním zařízení, ale preferují větší klid a vlastní formu občerstvení u stolků s lavičkami,“ shrnul Buček plány, které se netýkají pouze D1, ale celé dálniční sítě.

Nově pojaté odpočívky mají vedle parkovacích míst nabízet už jen základní zázemí či vybavení. K dispozici budou automatizovaná WC, nápojové automaty, Wi-Fi připojení k internetu, cvičební prvky umožňující protáhnout tělo nebo dětské hřiště – a pak už jen případné místní zajímavosti (třeba v podobě výhledu nebo například lokální geologické pozoruhodnosti).

„Malé odpočívky budou v rámci nové výstavby rozmístěny ve vzdálenosti minimálně 15 kilometrů od nejbližší odpočívky; budou tak poskytovat relativně častou možnost zastavení – a v celkovém součtu výrazně zvýší i počet stání na dálniční síti, ačkoliv poskytují jen základní počet parkovacích míst,“ slibuje Buček, že se motoristé dočkají zázemí, po jakém už léta volají.

Dokončení se chystá na jaře

Na ukázku v plné kráse si však ještě bude třeba počkat. Dokončení stavebních prací ještě neznamená završení celé proměny odpočívky. Pokračovat se bude na jaře, kdy se chystá osazení mobiliáře – laviček i dalšího vybavení – a dojde také na dokončovací terénní a zahradnické práce či malování vodorovného značení. A také na montáž dohledových kamer i na zprovoznění systému pro sledování obsazenosti stání pro nákladní vozidla.

Nová podoba odpočívky Studený

- Lokalita reprezentuje odpočívku nejmenšího typu s 12 parkovacími místy pro nákladní vozidla, 26 stání pro osobní auta – a počítá se i se dvěma místy pro autobusy, třemi pro karavany či vozidla s přívěsem a vyhrazeným místem pro policejní hlídku.

- Zázemí mimo automaticky fungující toalety (jejichž vybudování a provoz jsou řešeny v rámci samostatné zakázky) budou tvořit fit zóna se čtyřmi posilovacími stroji, 44 laviček plus sedm laviček se stolem a 24 odpadkových košů.

- V současné době je postavena 3,2 metru vysoká a 328 metrů dlouhá gabionová zeď, která odpočívku odděluje od vozovky. Prostor odpočívky je již zcela dispozičně vymezen osazením žulových obrub, položením asfaltových hutněných vrstev a na místě pro kamiony asfaltobetonovým povrchem. Dodělávají se chodníky ze zámkové dlažby podél parkoviště.

- Aktuální práce zahrnují přivedení elektrické přípojky nízkého napětí. Současně se pracuje na instalaci osvětlení s LED lampami. V odpočinkové zóně vznikají mlatové cesty – přičemž došlo i na terénní úpravy.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR