Když bylo na přelomu prázdninových měsíců vydáno nepravomocné územní rozhodnutí ke stavbě úseku 511, ministr Havlíček napsal, že byl Uhříněves „zlomena“ a že tamní úředníci „nelogicky blokovali“ klíčový dokument k zahájení prací. Ministr, který má v Babišově vládě na starost ještě resort průmyslu a obchodu, označil Uhříněves jako „panoptikum“. Starosta Vojtěch Zelenka (STAN) častoval Havlíčka vulgárním výrazem a městskou část Praha 22 bránil.

Po několika týdnech se politický spor na pozadí jedné z nejdůležitějších dopravních staveb v zemi rozhořel znovu. Minulý týden totiž městská část Praha 20 na oficiální facebookové stránce zveřejnila, že radní schválili odvolání proti rozhodnutí o umístění stavby „Silniční okruh kolem Prahy, stavba 511 Běchovice – dálnice D1“. Pod příspěvkem je podepsána radní Jana Hájková, která byla zvolena do zastupitelstva právě za ANO. Starostou Horních Počernic je pak Petr Mešťan (ODS). 

Radní městské části v odvolání poukazují na to, že při vydání územního rozhodnutí došlo například k věcně nesprávnému posouzení dopravně-inženýrských podkladů nebo nesprávnému posouzení vlivu záměru na hluk. Horní Počernice rovněž upozornily na údajnou nezákonnost závazného stanoviska EIA (vyhodnocení vlivu na životní prostředí). „Odvolání bylo zpracováno ve spolupráci s odborníky a advokátními kancelářemi,“ uvedla Hájková.

Krátkozrakost a účelové průtahy?

Pod facebookovým příspěvkem uživatelé nebývale hodně diskutují. Místním vadí „krátkozrakost“ a „účelové průtahy“ koaličních zastupitelů, bojí se, že budou čekat na slibovaný Pražský okruh dalších čtyřicet let. „Raději budu mít dálnici za vesnicí než každý den plnou ulici aut pod oknem přímo uprostřed obce!“ píše jeden z rozhořčených diskutujících. Názoroví oponenti pak tvrdí, že na vině je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), protože má formální nedostatky v dokumentaci. ŘSD je však státní organizace podřízená Havlíčkově ministerstvu.

Na připomínky, které přišly z Horních Počernic, zareagoval rovněž uhříněveský starosta Zelenka. „A my jsme podle vás panoptikum?“ ptá se řečnicky ministra dopravy. „Vám z ANO nesaháme ani po kotníky,“ dodal a připojil ironicky „pusinkujícího“ smajlíka.

Pražský zastupitelský klub hnutí ANO, kterému šéfuje poslanec Patrik Nacher, vydal nesouhlasné stanovisko k postupu hornopočernických kolegů a vyzval je, aby vysvětlili, proč schválili odvolání, přestože stavba okruhu byla jednou z priorit volebního programu hnutí v komunálních volbách. Městská část by podle Nachera a spol. měla stanovisko přehodnotit s ohledem na celopražské zájmy.

Nutno podotknout, že podle informací Pražského deníku dorazilo na odbor výstavby Prahy 22 dosud 46 odvolání. Mezi odpůrci jsou třeba Dolní Chabry (i tamní občanské spolky), Veleň či Přezletice. Další mohou přijít, pokud byly podány na poště s pondělním datem. Zákonná lhůta vypršela o půlnoci. Celou věc teď budou řešit úředníci magistrátu hlavního města. Pravděpodobně zasáhne i soud – dá se tedy očekávat, že se slibovaný termín dokončení zase posune…

„Respektujeme právo na odvolání proti rozhodnutím při povolování dopravních staveb. Odvolání proti územnímu rozhodnutí vydané městskou částí Praha 22 podávají subjekty, které proti této části Pražského okruhu protestují dlouhodobě. Obce a městské části, které podaly námitky, zastupují zájmy svých občanů bez ohledu na svou aktuální politickou reprezentaci,“ sdělil Pražskému deníku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Mluvčí dodal, že jedno ze dvou Havlíčkových ministerstev doufá, že se magistrát „vypořádá s námitkami co nejdříve“.

„Jedná se o nezávislý výkon státní správy, ministerstvo dopravy ani ŘSD do něj nemůže zasahovat,“ upozornil Jemelka.

Dolním Chabrům vadí i podjatost úřadu a primátora

Ačkoliv zmíněné městské části a středočeské obce plánovaná trasa další části dálnice s označením D0 přímo neprotíná, komunální politici i obyvatelé mají strach, že se na jejich území po dokončení úseku 511 (případně 520 Březiněves–Satalice a dalších severních tras) zvýší nákladní doprava. Dolní Chabry (vzdálené od inkriminované stavby 13 kilometrů vzdušnou čarou) poukázaly rovněž třeba na podjatost uhříněveského úřadu nebo primátora Zdeňka Hřiba (Piráti).

Pražský okruh
Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) se staví od konce 70. let a dosud je z plánovaných 82 kilometrů hotovo necelých 40. Poslední hotový úsek, který propojil plzeňskou D5 a brněnskou D1, otevřel prezident Václav Klaus v roce 2010. Kromě stavby 511 (Běchovice – Modletice) chybějí další tři úseky na severu města, s jejich dokončením se počítá při optimistickém scénáři koncem dekády.
Zdroj: Zdopravy.cz

Ve světle aktuálních událostí každopádně vypadají velmi nejapně Babišovy výroky z letošního jara, kdy řekl, že dopravní stavby blokují „různí aktivisti“ a v první řadě jmenoval ekologický spolek Děti Země. „Jsou tady desetitisíce lidí, kteří jsou vlastně rukojmí těchto organizací,“ dodal.

Realizaci velmi potřebné části Pražského okruhu však zdržely nejprve procesní chyby úřadu v Uhříněvsi, teď stavbu blokují (mimo mnoha jiných) také politici z Babišova hnutí. Komplikace v dodržení termínu připustil prostřednictvím twitterového účtu Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.

Přitom úsek 511 má vyvést z Prahy těžkou tranzitní dopravu, přičemž si oddechne především Spořilov. Podle webu Zdopravy.cz je jednou z podmínek ministerstva životního prostředí (pod vedením Richarda Brabce z ANO) je předchozí výstavba obchvatu Běchovic a Úval na kolínské silnici číslo 12.

Zdroj: Youtube

Na stát se snaží ve věci dokončení celého Pražského okruhu tlačit také magistrátní koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) v čele s primátorem Hřibem, který požaduje po Babišovi příspěvek na dokončení vnitřního okruhu metropole. Hřib využil vypjaté situace a rýpl si kromě nesplněných slibů ANO i do občanských demokratů