Ani zájem o zahraniční návštěvníky nemá zůstat stranou. Kampaň se přitom neomezí na oslovování čtveřice nejpočetnějších národnostních skupin, jimiž jsou Němci, Poláci, Rakušané a Slováci. Podchytit je třeba i zájem Číňanů či klientely z Ruska; vhodné oslovení by také mohlo pomoci zvýšit podíl nizozemských turistů.

Stěžejním tématem pro rok 2018 je podle slov ředitelky středočeské turistické centrály Nory Dolanské „stoleté ohlednutí“: představení míst kraje spojených se vznikem Československé republiky. Výletní trasy spojené s prvorepublikovou tradicí, které představují dvanáct zajímavých lokalit, osloví nejenom zájemce o historii, ale i fanoušky architektury, kultury nebo technických památek. Dalším lákadlem, pro něž již také byly vytvořeny propagační materiály, jsou zámecká turistika s luxusním ubytováním ve šlechtickém stylu v některém z dvanácti vybraných hotelů fungujících přímo na zámcích (a v případě zájmu dalším programem určeným pro ty, kteří se chtějí nechat hýčkat a rozmazlovat, ale třeba si i dopřát zážitky v nóbl stylu). V rámci domácího cestovního ruchu jde o zaměření na mladé lidi – na generaci Y a Z. Studentským kolektivům je opět určen výběr dvanácti míst s dobrou dostupností i do Prahy, kam mohou vyrazit například za pobytem spojeným s rozlučkovou oslavou; stejně dobře je však možno uspořádat třeba seznámení nových členů pracovního týmu. Ani pro takové účely vybavení nechybí. 

Ilustrační foto.
Změny příměstské dopravy se nyní týkají autobusů, v únoru má dojít na vlaky

Za „zlaté hřeby“ středočeské turistiky pro rok 2018 Dolanská označuje tři akce. V první řadě připomínku říjnových událostí roku 1918 spojených s vyhlášením samostatného státu. K těm dalším patří pražské oslavy 115. výročí motocyklové značky Harley-Davidson s očekávanými 100 tisíci návštěvníky z celé Evropy, pro jejichž účastníky jsou na začátku července připraveny i vyjížďky za programem do různých míst středních Čech – a do třetice na sklonku srpna festival filmové hudby a multimediálního kumštu využívajícího moderní technologie Soundtrack Poděbrady s očekávanou více než šedesátitisícovou účastí. 

Pozornost však chce Dolanská se svým týmem věnovat i nabídkám aktivit pro rodiny s dětmi, trávení volného času v přírodě, vysílání turistů pobývajících v Praze na jednodenní výlety nebo představování novinek na hradech a zámcích. Velkým tématem je podpora cykloturistiky – od nabídky tras po doplňkové služby – včetně cyklistických výletů z metropole. A k oblasti cestovního ruchu řadí ředitelka Dolanská také podporu filmového průmyslu v kraji, který pro natáčení může nabídnout jak hrady a zámky či malebná přírodní zákoutí, tak i továrny, doly nebo průmyslovou krajinu. 

Letošní rok by měl také přinést pokrok týkající se rozvoje turistických aktivit v oblasti Brd či v přípravě středočeské turistické karty. V tom se spíše než specialisté na turistiku angažují za kraj politici i zástupci úřadu – a zdá se, že kolem těchto oblastí ještě lze očekávat diskuse. Včetně těch základních: nepovedou se debaty jen o termínech či o rozdělení úkolů, ale i o tom, co a jak by se mělo dělat. Že by se mělo postupovat moderně a nikoli v duchu již překonaných modelů? To jistě podpoří všichni zúčastnění. Bude však třeba najít shodu na tom, co to vlastně znamená.

Ilustrační foto
Telefony ze skladu přepravní firmy mizely podle policie vinou zaměstnance

Tahákem může být historie stará desetiletí i staletí
Na čem postavit turistické kampaně ve středních Čechách pro rok 2019? Není to doba tak vzdálená, jak by se snad nyní mohlo zdát – a obrysy už se rýsují. I napřesrok by se základním tématem mělo stát ohlédnutí do minulosti; tentokrát však do novější historie, která ještě zůstává ve vzpomínkách pamětníků: na sametovou revoluci před třemi desetiletími a novinky, které přišly po ní, ať už se jedná o nově postavené areály, hotely, hřiště či jiné atraktivity regionu. 

Naopak ohlédnutí do dob vzdálených čtyři staletí by mohlo přivést připomenutí středočeských souvislostí událostí, které následovaly po pražské defenestraci z roku 1618. Vyhození královských místodržících Viléma Slavaty z Chlumu a Košumberka, Jaroslava Bořity z Martinic a písaře Filipa Fabricia z okna Pražského hradu, následované ještě střelbou (překvapivě se obojí obešlo bez fatálního následku) bývá považováno za odstartování třicetileté války. V středních Čechách by bylo možné připomínat nejen tehdejší historické události, ale i místa spojená s působením šlechtických rodů Slavatů a Martiniců (či posléze Clam-Martiniců).
 
Doplňkovými tématy pro kampaň roku 2019 by se podle prvotních předpokladů mohlo stát představení středních Čech jako regionu zaslíbeného koňákům i milovníkům golfu; důraz by mohl být kladen také na propagaci lázeňství a wellness služeb.

Křest knihy Voda a krajina, vydané s přispěním Středočeského kraje nakladatelstvím Dokořán.
Jak se s vodou neprat, ale kamarádit? Střední Čechy mohou poradit celé republice