Jejich zavedení už se jeví jako hotová věc: na spuštění takzvaných standardů dopravní obslužnosti se středočeští zastupitelé shodli hlasy koalice i opozice. Přičemž před hlasováním měli jasno v tom, jaké důsledky by mělo pro občany, pokud se obec či město k placení nepřipojí: lidé přijdou o spojení, na které jsou nyní zvyklí.

Ilustrační foto
Drogy v časech koronaviru: zájem neopadl, kšefty se přestěhovaly na internet

Vysloveně se na to Boreckého zeptal Petr Vychodil (ODS). „Chtěl jsem, aby to zaznělo,“ konstatoval. S poznámkou, že pravidla jsou podle něj nastavená správně. Jednoznačně pro je také výbor krajského zastupitelstva pro dopravu. Jeho předseda Ondřej Lochman (STAN) zdůraznil, že nová pravidla při projednání podpořilo 12 z 12 přítomných členů.

Platit podle spojů a obyvatel

Nové standardy představují systém financování dopravní obslužnosti, jaký jinde v republice nemá obdoby. Připravovat je kraj a jeho organizace IDSK, Integrovaná doprava Středočeského kraje, začaly již v roce 2019, kdy byla u moci nynější středočeská opozice; dokončena byla tato pravidla za nynějšího týmu. Na základních zásadách tedy mezi politiky panuje shoda. Stanovena jsou pravidla, podle nichž bude kraj od obcí a měst žádat příspěvky na zajištění dopravní obslužnosti: ty se vypočítávají podle autobusových i vlakových linek a spojů na nich ve vztahu k počtu trvale hlášených obyvatel.

Některé obce, které už nyní přispívají na autobusy na základě vlastních smluv s dopravci – podle radního Boreckého jsou to hlavně ty, jež leží v blízkosti Prahy – v rámci nového systému účtování zaplatí méně než dosud; naopak třeba po těch, které nyní neplatí nic, kraj může žádat statisíce.

Krajský úřad Středočeského kraje - ilustrační foto
Zastupitele zřejmě čeká polemika o zadlužování i vztazích s Prahou

Na rozdíl z domovského Berounska upozornil zastupitel Vychodil: Tetín se má dostat z nuly na 1,4 milionu. Konkrétní dopady na jednotlivé obce kraj postupně přidává na web s adresou sdo2022.cz. Novinkou je i to, že smlouvy o příspěvcích s dopravci už nebudou uzavírat jednotlivé obce samostatně, ale vše obstará krajská organizace IDSK.

Pravidla se mohou pozměnit

Schválená podoba standardů dopravní obslužnosti nemusí být konečná – a podle prvních zkušeností se může měnit. Bude se také debatovat o uplatnění návrhu, který již v pondělí neúspěšně prosazovali bývalý radní kraje pro dopravu František Petrtýl (ANO) a jeho stranický kolega Martin Herman: je možné uvažovat o tom, že by slevu dostaly obce z regionů s nižším stupněm rozvoje.

Radní Borecký této snaze „rozumí“ – jako potřebné však vidí nejprve definovat chudší oblasti kraje. Ujasnit si tahle kritéria považuje za potřebné i náměstek hejtmanky pro oblast financí, dotací a inovací Věslav Michalik (STAN).

Ilustrační foto
Čekáním na více zájemců umí kraj snížit ceny zakázek

S připomínkami, o nichž by se mohlo dále debatovat, vystoupil i Jan Jakob (Spojenci/TOP 09). Mimo jiné upozornil, že na financování železniční dopravy se mají podílet obce, které „mají koleje“ – už ne ale sousedé, jejichž obyvatelé je vlastně zatěžují příjezdy aut k nádražím a zastávkám.