VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

13.12.2017
SDÍLEJ:

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.Foto: Deník / Divíšek Martin

Nejsou ovšem samy. V havarijním stavu je podle výsledků pravidelných prohlídek ještě dalších sedm mostů. Celkem jedenáct. Dělá to půl procenta všech mostních objektů, které má Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na starosti. Těch je dohromady 1844. V tom jsou střední Čechy mezi kraji rekordmanem (stejně jako v délce silniční sítě).

Moc uspokojivý však není ani stavebně technický stav řady dalších mostů. Po opravách jich docela naléhavě volá 577; skoro třetina. Vyplývá to z pravidelných mostních prohlídek, o jejichž závěry má veřejnost aktuálně enormní zájem. Pozornost ke stavu mostů přilákalo nedávné zhroucení lávky přes Vltavu v pražské Troji, což se neobešlo bez zranění. Následně se velký zájem obrátil ke stavu obdobných lávek, které spravují radnice v Nymburce a v Černošicích na Praze-západ.

Prohlídky jsou pravidelné

Není to ale tak, že by pražský malér vyvolal vlnu prohlídek mostních konstrukcí, spojených s jejich posuzováním a testováním. Nepříliš povzbudivé odpovědi na aktuální otázky občanů znají správci mostů dlouhodobě: díky pravidelných prohlídkám. Ty se běžně provádějí jednou ročně; v případě zjištění závažnějšího stavu je další kontrola nařízena nikoli po roce, ale už za půl roku. Pražská zkušenost nicméně ukazuje, že ani pravidelné sledování (Trojská lávka byla kvůli měření dokonce dvakrát ročně krátkodobě uzavírána) nemusí maléru zabránit.

Navíc se konají také mimořádné prohlídky. Jejich čas přichází v případě zjevného zhoršení stavu konstrukce, po nárazech vozidel nebo po živelních pohromách – či případně v rámci mimořádných opatření, jako je třeba vytyčování objízdné trasy v případě plánované dlouhodobé uzavírky frekventované silnice. Pro úplnost je na místě zmínit ještě takzvané hlavní mostní prohlídky. Jejich posláním je posouzení stavu po provedené rekonstrukci.

Opravy mají začít v dubnu

Jak se řeší situace s havarijním stavem mostů, mohou napovědět příklady zmíněné v úvodu. Ve Velvarech, kde se most nachází v ochranném pásmu městské památkové rezervace, je bezpečnost provozu zajištěna osazením mostního provizoria. Po jeho odstranění dojde za přispění peněz z evropských fondů na komplexní opravu mostu – přičemž soutěž na zhotovitele se již uskutečnila. U Klíčan, kde je provoz provizorně zúžen do jednoho jízdního pruhu, by práce měly začít v dubnu.

Projekční práce se zde poněkud zapeklily kvůli komplikacím se zábory pozemků. To je problém, který podobné akce rozhodně neprovází ojediněle. Rovněž u Husí Lhoty, kde je most provizorně podepřen, se počítá s dubnovým zahájením prací. A stejné je to v osadě Perštejnec, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Zatím je zde zúžen jízdní profil osazeným dopravním značením.

Celkem by podle odhadů mělo v příštím roce získat stavební povolení na opravu či celkovou přestavbu padesát mostů na silnicích II. a III. třídy spravovaných Středočeským krajem (přičemž v případě, že se podaří zajistit peníze, by v průběhu roku 2018 mohly začít i práce na nápravě současného stavu). V projektové přípravě má správa silnic ještě opravy dalších čtyřiceti mostů. Dohromady se tedy chystají práce na devadesáti.

Opravy za stovky milionů

Letos po celém kraji začaly opravy na 34 mostních objektech. Z rozpočtu správy silnic nebo od Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na tyto práce určeny výdaje dosahující s daní z přidané hodnoty téměř 400 milionů korun. Skutečné náklady jsou ale vyšší – opravy některých mostů jsou spolufinancovány z regionálních operačních programů či dalších evropských fondů.

Opravy mostů nekomplikují pouze dopravní problémy, které bývají s pracemi spojeny, a nedostatek peněz. Přípravy často ztěžují majetkoprávní záležitosti spojené s vlastnictvím pozemků, ojedinělá však nejsou ani nesouhlasná stanoviska v rámci územních a stavebních řízení. Svou roli sehrávají i ochranná pásma území s památkovou ochranou – a některé mosty jsou dokonce samy kulturními památkami. Bez vlivu pak nezůstává ani nutnost brát ohled na existující inženýrské sítě.

Téma politických sporů

I v případě mostů platí okřídlené úsloví, že o peníze vždy jde až v první řadě. Neutěšený stav mostů na středočeských silnicích představuje dlouhodobý problém, přičemž vládnoucí politici vždy kladou důraz na zanedbávání investic v minulosti.

O tom, že právě na vylepšování mostů budou využívány peníze ze čtyřmiliardové půjčky, kterou si kraj kdysi vzal, se hovořilo již na sklonku éry prvního středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS). Tomu záměr přijmout úvěr vytýkala opozice v čele s jeho pozdějším nástupcem Davidem Rathem (tehdy ČSSD). Pak se v rámci politických půtek nejen na krajském, ale i na celostátním kolbišti hovořilo o tom, že Rath půjčené peníze vesele utrácel – avšak zdůrazňoval, že kraj se zadlužil za Bendla.

Tohle téma ve středu připomněla i současná hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Čtyřmiliardový úvěr po Petru Bendovi zůstal – a čerpat měla krajská vláda po něm, tedy David Rath. Víme všichni, jak to dopadlo,“ řekla Deníku. Shodou okolností to pronesla zrovna při návštěvě hotelu Relax na Vrchbělé v někdejším vojenském prostoru Ralsko. Ten považuje za „Rathův pomník“, jehož existence kraj jen zatěžuje.

Stav mostů podle evidence Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Kategorie Počet Podíl
I: bezvadný 188 10 procent
II: velmi dobrý  121  7 procent
III: dobrý  273  15 procent
IV: uspokojivý  685  37 procent
V: špatný  454  24,5 procenta
VI: velmi špatný  112  6 procent
VII: havarijní 11 0,5 procenta

(Statistika nezahrnuje mosty, které jsou právě v rekonstrukci; jejich stavební stav určí až posouzení po dokončení prací v rámci takzvané hlavní prohlídky)

Autor: Milan Holakovský

13.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Management - Management Vedoucí 30 000 Kč Vedoucí ostatních úředníků Vedoucí geodetického oddělení. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Benešov, Náplň práce: řízení geodetického oddělení, včetně plánů rozvoje, ekonomické a personální řízení oddělení, odpovědnost za vedení jednotlivých projektů, vytyčování v terénu., Požadujeme: SŠ/VŠ v oboru geodézie, výbornou znalost MS Office, AutoCAD, ŘP sk. B, samostatnost, organizační schopnosti., Nabízíme: HPP, velmi dobré finanční ohodnocení dle praxe, kvalifikace a zkušeností s dalším růstem závislým na výsledcích, zaměstnanecké benefity (stravenky, 5. týden placeného volna, příspěvek na dovolenou, permanentky na sport a kulturu atd.) , Nástup je možný dle dohody. Pracoviště: Benešov., Bližší informace Vám ráda předá Jitka Marková, tel.: 778 746 757. Na Vaše životopisy se těšíme na e-mailové adrese: personalni@elmoz-czech.cz.. Pracoviště: Elmoz czech, s.r.o. - černoleská, Černoleská, č.p. 2326, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Jitka Marková, +420 778 746 757. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 99 Kč Pomocní skladníci administratiní pracovník ve výdejně. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 99 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce :, -evidence nářadí, -evidence výkonů, -vyhotovování a evidence provozních výdejek, -vyřizování materiálových požadavků, -plánování modelárny a obrobny. Pracoviště: Metaz týnec a.s.- pracoviště, Ing. Fr. Janečka, č.p. 147, 257 41 Týnec nad Sázavou. Informace: Vlasta Houdková, +420 737 213 913. Výroba - Výroba Obsluha strojů 12 200 Kč Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků Obsluha strojů na výrobu potravin. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 17. Poznámka: Manuální práce ve výrobě. První kontakt telefonicky.. Pracoviště: Pinko a.s., Vlašimská, č.p. 409, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Ladislava Milfaitová, +420 721 273 981. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 12 000 Kč Prodavači smíšeného zboží prodavač/ka Bystřice. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 12000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Bystřice, Možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, k uvedené mzdě odměny., Požadujeme: trestní bezúhonnost. Vhodné pro zájemce hledající zkrácenou pracovní dobu. Pracovní doba 13.00 hod až 16,30 hod.. Pracoviště: Jednota benešov, družstvo - bystřice, Ješutovo náměstí, 257 51 Bystřice u Benešova. Informace: Milena Husmanová, +420 736 621 059.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dušan Plodr.
60

Ze světových her v Koreji přivezl berounský hasič medaile

Ilustrační foto.

K PID se od října připojí všechny vlaky v kraji

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Deník hledá webeditora/ku na externí spolupráci

Benešovsko - Láká vás zajímavá práce v internetovém zpravodajství? Pracujete rádi na počítači a chcete si o víkendech nebo ve všedních dnech přivydělat? Právě teď máte šanci! Deník hledá šikovného webeditora či webeditorku na externí spolupráci. Není ani problém zaučit se.

Kraj proplácí jízdné. Jak si říci o peníze?

Střední Čechy – Mládež se bez internetu neobejde, seniorům dobře poslouží, ale není to nezbytnost… Stav, který věrně odráží i běžný život, je příznačný také pro způsob žádání o uhrazení žákovského a seniorského jízdného, což od září nabízí Středočeský kraj.

Lákadlem víkendu jsou hlavně památky

Střední Čechy – Nechat si ujít byste neměli program na některém z hradů či zámků, radí před víkendem Lucie Vurbsová ze Středočeské centrály cestovního ruchu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT