O verdiktu radních informoval kraj v tiskové zprávě. Radní pro dopravu Petr Borecký (STAN) dostal za úkol projednat záměr s představiteli obcí. Proti rušení provozu již vznikla petice.

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil.

Podle Boreckého kraj platí za kilometr jízdy vlaku na lokálkách 95 až 135 korun, zatímco za autobus 40 až 50 korun. Podle něj navíc se zaváděním ETCS a obměně vozového parku ještě u železnice náklady porostou. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ dodal. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.

Kraj již dříve uvedl, že vybíral tratě především podle počtu cestujících a ruší ty nejméně vytížené.

Redukce spojů a úspory

Trať Redukce v úseku Nový rozsah objednávky Úspora celkem [Kč]
012 Plaňany zast. – Kouřim bez objednávky 2 100 000
062 Křinec – Městec Králové provoz v 6 a + v období SELČ 3 300 000
063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov bez objednávky 1 000 000
064 Mšeno – Mladá Boleslav int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ
076 Mělník – Mšeno int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ (tratě 064 + 076) 13 600 000
094 (Kralupy nad Vltavou) – Vraňany – Lužec nad Vltavou bez objednávky 2 200 000
095 Straškov – Zlonice – (Slaný) bez objednávky 800 000
162 Rakovník – Kralovice omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ 8 200 000
204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem bez objednávky 4 500 000
210 Čisovice – Mníšek – Dobříš sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ 11 500 000
222 Vlašim – Trhový Štěpánov bez objednávky 5 000 000
233 Čelákovice – Mochov bez objednávky (převod výkonů na jinou trať)
Celkem 52 200 000