Vadilo i lupení

Pokutou skončila kontrola hygieniků z územního pracoviště v Benešově ve stánku na odpočívce u dálnice D1. Musela tam být nařízena sanitace, shrnul zjištění vedoucí k důkladnému úklidu provozovny ředitel odboru hygieny výživy a předmětů běžného užívání středočeské hygienické stanice Michal Novotný.

O tom, že provozovatel dal rychle vše do pořádku, se hygienici přesvědčili při opakované návštěvě – prvotní zjištění nicméně nebyla příznivá. Podle záznamu o kontrole hygieniky překvapila nejen zašlá špína na podlaze, ale také nečistoty na výrobníku zmrzliny, chladicím zařízení i pracovních plochách. „Nezabezpečeným střešním okénkem padaly do stánku suché květy a listy z okolních stromů a umyvadlo na mytí rukou bylo zaskládáno různými krabičkami tak, že nebylo možné si ruce mýt,“ žaluje dále zápis o zjištěných nedostatcích. Současně může posloužit i jako rada jiným provozovatelům: ano; i takové souvislosti je třeba ohlídat!

O tom, že nešlo o problém ojedinělý – a ani typický jen pro letní parna – svědčí zpráva o činnosti odboru hygieny výživy středočeské hygienické stanice za první pololetí. Mezi opatřeními nařizovanými po kontrolách figurují i pozastavení výroby zmrzliny. Už na jaře byl po návštěvě hygieniků okamžitě ukončen prodej za studena připravené točené zmrzliny v sídlištní prodejně v Sedlčanech zaměřené na nabídku zcela odlišného sortimentu, která prodej chlazené pochoutky zavedla bez předchozího nahlášení. A také bez toho, že by bylo připraveno zázemí. Hygienici tak shledali nejen to, že chybějí informace o obsahu alergenů, ale zaznamenali i vážnější nedostatky: chyběla přípravna zmrzliny a směsi pro její výrobu byly skladovány společně s jinými věcmi: s krmivem pro zvířata, a dokonce s drogistickým zbožím či hrnkovými květinami.

Z loňského roku si pak hygienici ještě vzpomenou na kontrolu z počátku srpna ve stánku poblíž slapské přehrady. I tam chyběla přípravna zmrzliny – a navíc prostory nevyhovovaly ani prodeji nabízeného občerstvení: jeden malý dvojdřez měl posloužit nejen při přípravě zmrzliny, ale také k mytí potravin včetně brambor pro nabídku teplých jídel, k mytí nádobí i rukou zaměstnanců. Navíc byly pracovní plochy doslova zarovnány vybavením, pracovními pomůckami i nádobím. V tomto případě nestačilo jindy obvyklé důkladné gruntování. Provozovatel musel změnit nabídku stánku – a přípravu zmrzliny přesunul do nedaleké provozovny, jíž vhodné vybavení nechybí.

Problém vidí i laik

Ne vždy ovšem problém odhalí jen školení hygienici. Deník zaznamenal pohoršení zákaznice Petry, jež z fronty před zmrzlinovým strojem v prodejně s vývěsním štítem slibujícím kvalitu odešla kvůli počínání brigádníka. „Měnil pytel v koši, odpadky si ještě porovnal, než je odnesl – a pak tou samou rukou vzal kornout a začal točit zmrzlinu. Brr,“ otřásá se zákaznice, jež nedokáže pochopit, že kupující stojící před ní si takový kornout vzala, i když také sledovala, co se odehrává.

Varující příklady jsou naštěstí spíš ojedinělé, plyne ze slov ředitele hygienické stanice v Praze Jana Jarolímka. I v metropoli se nyní kontroloři na zmrzlináře zaměřují – a letošní sezona potvrzuje loňské zkušenosti, že ve většině případů jsou při přípravě zmrzliny a jejím podávání hygienické předpisy dodržovány. Černé ovce však existují. „Chyby se objevily v požadavcích ohledně hygieny provozu a obecných požadavcích na prostory pro manipulaci. Jednou provozovatel neměl zpracovány postupy založené na zásadách bezpečného zacházení s potravinami v provozovně,“ potvrzuje Jarolímek, že se najdou důvody k nápravným opatřením i udělení sankcí.

Sama si zmrzlinu podle zkušeností hygieniků vyrábí zhruba desetina provozoven. Zbývajících 90 procent prodává zmrzlinu nakoupenou jinde. Hojně rozšířena je nabídka točené zmrzliny vyráběné z práškových směsí studenou cestou.