VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahu s Berounem propojí tunel za 50 miliard. Touží po něm železniční přepravci

Praha, Beroun - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá ze tří různých variant nové trati mezi Prahou a Berounem. Nové trasy představil včera na odborné konferenci k tunelovému spojení Prahy a Berouna ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. O termínu staveb ale zatím správce železnic příliš nemluví.

5.10.2018
SDÍLEJ:

Vizualizace železničního tunelu mezi Prahou a Berounem.Foto: Sudop Praha

SŽDC oprášila myšlenky na tunelové spojení loni na jaře, kdy zadala aktualizaci studie proveditelnosti na tunelové propojení Praha Beroun. Tu dříve zamítla Evropská komise. Důvodem k aktualizaci byl velký nárůst osobní i nákladní dopravy podél Berounky, která kapacitně už nestačí, navíc je trať ve velmi špatném stavu. „Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl Čech.

Nová územně-technická studie řešila šest možných variant, nakonec se okruh posuzovaných snížil na tři.

Jako nejlepší z nich vychází aktuálně varianta C, kdy tunel začíná hned u nádraží Praha-Smíchov a ústí až u Berouna.

Varianta B pak počítá se začátkem tunelu až mezi Radotínem a Černošicemi a výjezdem u Berouna, varianta D pak s několika tunely mezi Prahou-Smíchovem a Řevnicemi, kde by se napojily na stávající trať. Taková verze je nejlevnější, její nevýhodou je ale možný problém s hlukem, protože dál povede většinou po povrchu. Nejdražší verze počítá s náklady kolem 50 miliard korun. „Studie ukázala, že technicky jsou proveditelné všechny tři varianty,“ řekl Čech.

Tunel by zkrátil cestu do Berouna o 15 minut

Tunely by měly být postaveny na rychlost do 200 kilometrů v hodině a pro smíšený provoz nákladních i osobních vlaků. Dál se SŽDC nebrání za Berounem i zvýšení rychlosti až na 350 kilometrů v hodině. Tunel by měl zkrátit cestu do Berouna o patnáct minut a jízdní dobu mezi Prahou a Plzní pod hodinu.

Podle Čecha probíhá zpracování přepravní prognózy. Klíčové pro stavbu tunelů a jejich ekonomiku ale bude i rozhodnutí německého ministerstva dopravy, zda zařadí modernizaci trati z Furth im Wald do Regensburgu mezi prioritní stavby. Její modernizace by totiž vedla k rozšíření počtu nákladních vlaků z Česka i na trati z Prahy do Berouna a měla by vylepšit návratnost investice. „Jinak není odůvodnitelný větší rozsah nákladní dopravy,“ dodal Čech.

SŽDC nechce mluvit o termínech, opatrně se mluví o letech 2040-50 pro otevření. „Tunel pod Krušnými horami se připravuje deset let, dalších deset let se bude stavět. Toto je porovnatelné. Bude výhodou, že už v tomto případě získáme další zkušenosti,“ dodal Čech.

Příští rok začnou opravy

SŽDC chystá na příští rok zahájení velkých oprav na stávající trati podél Berounky, která je ve velmi špatném stavu. I po této rekonstrukci ale nepokryje poptávku po počtu vlaků na této trati, rozsah dopravy navíc limitují hlukové limity. Po dokončení oprav by se měla v některých místech zvýšit rychlost až na 140 kilometrů v hodině.

Cestující na trati si navíc stěžují na častá zpoždění. Podle Jakuba Goliáše z Českých drah od příštího jízdního řádu posílí provoz o tři další soupravy, což by mělo vést ke zlepšení situace.

Novou trať tlačí výrazně i nákladní železniční dopravci. „Jediný přechod pro cesty na západ je přes Děčín. To je dál neúnosné, zvláště v době, kdy všichni mluví o přesunu dopravy zboží z kamionů na železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj současný stav neumožňuje jakýkoliv nárůst železniční dopravy.

Autor: Jan Sůra

5.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Potravinářství - Potravinářství Potravinářský dělník 18 000 Kč Mlékaři obsluha pasteru do mlékárny. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Krhanice, fyzicky náročnější práce, vyučení nebo praxe v oboru výhodou. Pracoviště: František mikoláš, 257 42 Krhanice. Informace: Mikoláš František, +420 602 330 503. Obchod - Obchod Nákupčí 20 000 Kč Nákupčí Zástupce nákupčího, logistik. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: osobní ohodnocení, firemní benefity. Pracoviště: Velteko s.r.o., K Borovičkám, č.p. 1716, 258 01 Vlašim. Informace: David Chvojka, +420 724 081 252. Výroba - Výroba Strojírenští technici 13 700 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13700 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště Votice, Hledáme šikovné uchazeče na pozici Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování. , Požadujeme:pracovitost a zodpovědnost - vyučení v potravinářství výhodou- potravinářský průkaz výhodou, Nabízíme: stabilní zaměstnání na HPP,možnost kariérního růstu,Příspěvek na stravování, zaměstnanecké benefity, bonusy/prémie. Kontaktovat telefonicky nebo emailem, nebo osobně na adrese Benešov, Křižíkova 2158 od 9-14 hod.. Pracoviště: Penkart s.r.o. votice - mokate czech,s.r.o., 259 01 Votice. Informace: Zuzana Laurichová, +420 732 337 762. Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 19 500 Kč Vedoucí pracovních týmů v prodejnách Vedoucí prodejny maso uzeniny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19500 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště Vlašim, minimálně vyučení, samostatnost, flexibilita, zkušenost s vedením kolektivu, potravinářský průkaz, základní znalost na PC. Nabízíme-dlouhodobou perspektivu v prosperující společnosti,možnost profesního růstu ,vstupní zaškolení,nevyučené v oboru zaučíme, přátelský kolektiv,nástup možný ihned. Náplň práce - vedení kolektivu, administrativa prodejny, objednávání zboží, odpovědnost za chod prodejny, příprava zboží k prodeji, prodej a nabídka zboží, obsluha zákazníků, spolupráce s vedením firmy. Stravenky 70 Kč, bonusy. První kontakt telefonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Zeman maso - uzeniny, a.s., vlašim, Havlíčkova, č.p. 1795, 258 01 Vlašim. Informace: Kateřina Housková, +420 703 478 182.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jírovcová alej u zámku Lány.

Soutěží pět alejí z kraje. Přibudou?

Školáci z Pyšel v Praze.
4

Školáci z Pyšel si prohlédli výstavu Doteky státnosti

OBRAZEM: V Zapově ulici se znovu staví nový chodník

Benešov - Celková rekonstrukce chodníků v Zapově ulici vyvolává u tamních obyvatel řadu otázek. Tou základní je, proč musel být chodník postavený jen před několika lety rozbořen a nahrazován nyní novým, dlážděným. Zapova ulice totiž nepatří z pohledu chodců k nejrušnějším a ani pro turisty to není nejatraktivnější místo ve městě.

Školáci na radnici zvěděli, k čemu je dobrý starosta

Bystřice /FOTOGALERIE/ - K čemu je dobrý starosta, čím se zabývá městská rada a čím zase zastupitelstvo. Právě to zjišťovali přímo na radnici žáci bystřické základní školy. Městský úřad totiž navštívili třeťáci, jimž se na radnici věnovali starosta města Daniel Štěpánek a matrikářka Petra Leitnerová.

V Táborských kasárnách začali bourat první objekt

Benešov - První ze dvou objektů stojících na opačných koncích někdejšího seřadiště, u hlavní budovy Táborských kasáren, se začal bourat. Od středy 17. října z něj dělníci firmy, se kterou uzavřela smlouvu na demolici současná, dosluhující městská rada při své neveřejné schůzi ve středu 3. října, snímali střešní krytinu.

Autobusy mají změnit vzhled i vybavení

Střední Čechy – Kdo jezdí autobusem už nějaký ten pátek, jistě si z dětství pamatuje, jak kdysi bývala označena místa „pro invalidy“. Později se objevily snad poněkud citlivěji působící nápisy hovořící o místech vyhrazených „pro nemocné a tělesně postižené“.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT