Pomůže tomu KISMO – což je označení Krizového informačního systému pro města a obce, který spustila ČEZ Distribuce. Umožňuje energetikům oslovit registrované představitele konkrétních lokalit (ale i větších celků jako jsou obce s rozšířenou působností či kraj) a předat jim sdělení k aktuální situaci. „Varovat či informovat o zvýšené poruchovosti nebo kalamitním stavu – a po zjištění příčiny poruchy také o předpokládaném času obnovení dodávek elektřiny,“ upřesnila Holingerová. A také starostové se sami mohou ptát.

Že pro nutné a rychlé spojení s energetiky existuje speciální linka s přednostním odbavením, není pro mnohé starosty novinkou. Neveřejný kontakt však už neslouží jen potřebám krizového řízení. Softwarové úpravy systému zajišťujícího provoz call centra umožnily možnosti rozšířit. Starostové tak mohou získávat informace přednostně i ve chvílích rozsáhlejších výpadků, kdy je kontaktní linka ČEZ Distribuce na čísle 800 850 860 zahlcena telefonáty občanů.

„Na přednostní linku je již registrována přibližně polovina obcí,“ připomněla za ČEZ Distribuce Michaela Kociánová. S tím, že den co den přibývají další. Právě registrace, ať už přes webový formulář nebo e-mailem, je důležitá: dovolat se lze jen z konkrétního předem registrovaného čísla.

Protože výpadky dodávek elektřiny mohou přinášet značné trable, kraj aktuálně finišuje s přípravami rozsáhlého cvičení nazvaného Blackout 2018. Radnicím, jejich krizovým štábům i třeba dobrovolným hasičům také radí, co v podobných situacích podniknout (a také jak se na ně připravit předem) příručka shrnující zkušenosti s odstraňováním následků orkánu Herwart před deseti měsíci.