Ke slovu přišly připravené kartičky obsahující jak sdělení „děkujeme vám, že parkujete ohleduplně“, tak upozornění „nemáme čas čekat, než přeparkujete“. U takovéhoto výchovného působení na šoféry, jejichž parkování by v případě potřeby skutečně rychlého zásahu znamenalo velký problém, ale nezůstane. Zvlášť křiklavé případy řešili spolupracující strážníci předvoláním k projednání přestupku.

Třeba berounští hasiči také poměry v Košťálkově ulici, kde je situace kvůli chronickému nedostatku parkovacích míst dlouhodobě neutěšená, chtějí dále řešit s představiteli radnice, připomněl v neděli Ladislav Holomčík z centrály středočeských hasičů. Podobné to bude také na Mladoboleslavsku v Mnichově Hradišti. Problémové situace přitom nebyly výjimečné ani v zástavbě s rodinnými domy; nesnáze přináší zvláště parkování v těsné blízkosti křižovatek (a po pravdě: vlastně i přímo v křižovatkách) či v zatáčkách. Našlo se však i místo, které přineslo příjemné překvapení hasičům na Příbramsku: při cvičném nájezdu k věžáku byly nástupní plochy pro zásah volné. Problémy nezaznamenali ani hasiči v Hořovicích.

Ilustrační foto.
Zápas politiků o účast veřejnosti na jednání výborů má zatím skóre 0:1

Pátek třináctého, který má pověst smolného dne, nicméně nezůstal chmurným pověrám nic dlužen. Předčasně museli testování průjezdnosti ukončit hasiči v Kladně, na Mladoboleslavsku i na Mělnicku. Místo výjezdů na zkoušku bylo třeba zasahovat naostro. Hasiči zažívali takový nápor – ať už kvůli kladenskému ohni, nebo v souvislosti s množstvím stromů skácených bouřkou – že bylo zapotřebí každého auta i každému muže z jejich posádek.

Berounsko:
Berounští hasiči vyrazili do Košťálkovy ulice, kde je nedostatek parkovacích míst už dlouhou dobu. Získané poznatky budou předmětem jednání, na kterých budou hledat řešení spolu s vedením města. Pak se jednotka přesunula do Králova Dvora, kde se k ní přidali nejen místní dobrovolní hasiči, ale i člen zastupitelstva. Společně zajeli k sídlišti Nad Stadionem, kde byly dvě křižovatky zcela ucpané zaparkovanými vozidly, takže velká technika nemohla projet. Přitom v docházkové vzdálenosti bylo mnoho volných parkovacích míst. Hořovičtí hasiči větší nedostatky nezaznamenali, tak si aspoň u některých bytových domů vyzkoušeli ustavení výškové techniky.

Benešovsko:
Testovací jízdy se uskutečnily v Benešově a ve Vlašimi. Posádka benešovského automobilového žebříku vyzkoušela i jeho ustavení u výškové budovy. Řidič však musel předvést veškeré manévrovací umění, aby se mezi zaparkovaná auta daly vysunout stabilizační podpěry: šlo skutečně o centimetry.

Kladensko a Rakovnicko:
V rámci kladenského územního odboru vyjely do ulic týmy z centrální stanice v Kladně i ve Slaném a v Rakovníku. Kladenský žebřík však musel krátce po výjezdu průzkum ukončit, neboť byl odvolán k závažnějšímu požáru ve městě. Ve zbývajících dvou městech rozdaly projíždějící posádky nejvíc „negativních“ letáčků za stěrače špatně parkujících vozidel v rámci celého kraje – nejen v sídlištích, ale také v okrajové zástavbě kolem rodinných nebo bytových domů, kde jsou úzké ulice a vozovky lemují travnaté pásy.

Kutnohorsko:
Na Kutnohorsku nevyjela technika do terénu, ale činnost celého územního odboru se soustředila na stanici v Čáslavi, která již ve čtvrtek připravila den otevřených dveří. Zájem o prohlídku jedné z nejmodernějších stanic v republice byl až nečekaný – hlavně díky návštěvám z mateřských a základních škol z Čáslavi i širokého okolí. Kromě prohlídky vlastní stanice a zásahové techniky, kterou rozšířilo i několik vozidel z Kutné Hory, byl připraven také další program. Nejčastěji se potlesk ozýval při ukázkách výstupu po lezecké stěně nebo po cvičné věži pomocí jednohákového žebříku. Živo bylo i u stanu preventistů, kde si děti ověřovaly svoje znalosti.

Mělnicko:
Mělničtí hasiči připravili jak kontrolu průjezdnosti, tak den otevřených dveří. Hlavně děti ze základních škol si mohly vyzkoušet volání na tísňovou linku. Nechyběla prohlídka techniky a hasičské výzbroje i výstroje – a zpestření přinesla ukázka práce skupiny lezců. Když se příslušníci stanic v Mělníku, Kralupech nad Vltavou a Neratovicích vypravili na kontrolu ulic, bylo nejčastějším nedostatkem špatné parkování v blízkosti křižovatek nebo v zatáčkách. Všechny jednotky se však musely předčasně vrátit, neboť kvůli srážkám doprovázeným silným větrem stoupl počet výjezdů k popadaným stromům.

Mladoboleslavsko a Praha-východ:
Územní odbor Mladá Boleslav rozdělil kontrolní akci do dvou dnů, takže jeho zásahová vozidla viděli obyvatelé všech pěti měst, kde jsou rozmístěny požární stanice (Mladá Boleslav, Benátky nad Jizerou, Bělá pod Bezdězem, Mnichovo Hradiště, Stará Boleslav), nejen v pátek, ale také ve čtvrtek večer. Hasiči tak získali řadu poznatků ze sídlišť i přesto, že je v pátečním odpoledni silně potrápily rozmary počasí: mezi 15. a 18. hodinou zaznamenali výjezdy ke dvaceti událostem. Přímo v Mladé Boleslavi nebyl v žádné ulici zcela znemožněn průjezd hasičské techniky, ale na některých místech byl hodně omezen; řidiči velkých tater tak museli několikrát najíždět, couvat, sklápět zrcátka nebo potřebovali asistenci navigátora mimo vozidlo. U téměř většiny panelových domů navíc na nástupních plochách pro požární techniku překážela parkující auta. Obvyklé potíže s nevhodně odstavenými vozy se projevily v Bělé pod Bezdězem i v Mnichově Hradišti, kde navíc bude jedna ulice s nejčastějšími problémy s průjezdností i námětem jednání s vedením města (po zavedení jednosměrného provozu ostatně volají i obyvatelé). V Benátkách nad Jizerou se průzkum konal ráno i odpoledne za účasti Policie ČR – přičemž ty největší nedostatky řešili policisté hned na místě. V ulicích Staré Boleslavi se do kolony připojili i místní dobrovolní hasiči a jejich kolegové z Brandýsa nad Labem (stejně jako tamější hlídky strážníků i policistů). Společným cílem byly ulice, ve kterých se největší nedostatky projevily už při předchozích kontrolách. Ukázalo se, že dřívější poznatky nezapadly; odbor dopravy je zapracoval do úpravy parkovacích režimů. Na dříve problematických místech se objevilo nové vodorovné značení nebo byly u některých křižovatek a zatáček instalovány pevné svislé sloupky, které zabraňují nájezdu vozidel na zatravněné plochy (a tím už nelákají řidiče k zaparkování, což naopak kvitují s povděkem řidiči velkých cisteren).

Nymbursko:
Na Nymbursku se na průjezdnost hasiči letos zaměřili v jiných městech, než mají své stanice. Nymburští tak zamířili do Milovic, které jsou zřejmě nejvíce se rozvíjejícím sídlem v celé republice. Ne náhodou by do konce příštího roku měla v Milovicích vyrůst i třiatřicátá stanice HZS Středočeského kraje. Potvrdilo se, že i velmi mladé město se potýká se stejnými komplikacemi, jako ta o mnoho set let starší. Přesvědčili se o tom i přítomní členové milovické dobrovolné jednotky a hlídky policie i městských strážníků. Hasiči z Poděbrad se zase vydali do Peček, které sice leží na Kolínsku, ale jsou v hasebním obvodu jejich stanice.

Příbramsko:
Výsledky kontrol byly obdobné v Příbrami, Sedlčanech i v Dobříši. V posledně jmenovaném městě projeli hasiči všemi třiceti vybranými ulicemi se zúženým profilem, ale ne všude se dalo jet bez potíží – zpravidla v křižovatkách. Z vozu tak musel vystoupit spolujezdec, aby řidiče naváděl při manévrování prostřednictvím vysílačky nebo ukazováním. Největší hříšníci dostali za stěrač nejen informační letáček hasičů, ale také předvolání k projednání přestupku od strážníků. V rámci průzkumné akce zajeli hasiči i ke čtrnáctipatrovému věžáku. K jejich překvapení byla nástupní plocha zcela volná.

Zdroj: HZS Středočeského kraje


---------------

Fotografie HZS Středočeského kraje jsou na http://www.hzscr.cz/fotogalerie/den-pozarni-bezpecnosti-patek-13-dubna-2018.aspx

Ilustrační foto
Stromy skácené bouřkou potrápily zvláště Mladoboleslavsko