VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Poštovní doručovatel 16 000 Kč

Doručovatelé listovních poštovních zásilek Doručovatel/ka listovní. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Benešov, Jak bude vypadat váš pracovní den:, " Připravíte si obálky a balíčky tak, aby se Vám dobře roznášely., " Nezapomenete přibalit letáky a složenky., " Dojdete si k zákazníkům pro úsměv za včasné dodání., " Můžete klientům poradit, jak získat lepší služby nebo informovat o nabídkách, které jim usnadní život., " Doručovat budete pěšky nebo služebním automobilem., Hodíte se k nám, protože:, " jste aktivní a baví Vás procházky na čerstvém vzduchu, " si dokážete svou práci zorganizovat, " rád/a se setkáváte s lidmi, " máte minimálně výuční list, Proč pracovat právě u nás?, " Jsme sehraný tým - vše potřebné Vás naučíme., " Díky 37,5 hodinové pracovní době, ranní směně a volným víkendům Vám zbyde čas i pro Vás., " Volno si užijete i o 5týdenní dovolené., " Máme pro Vás i další benefity (stravenky v hodnotě 70 Kč, ubytování ve firemních rekreačních zařízeních, příspěvky na dovolenou a dětské tábory, volno pro rodiče, aj.)., " Dostanete od nás pracovní smlouvu na dobu určitou 1 rok, s možností prodloužení na neurčito, " Spolupracovat můžeme i formou brigády., , První kontakt telefonicky 8-15 hodin pondělí až pátek. Pracoviště: Česká pošta s.p. depo, Pod Lihovarem, č.p. 2348, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Lenka Barková, +420 730 583 025.

Výroba - Formíři a jádraři ve slévárnách Formíři a jádraři 13 500 Kč

Formíři a jádraři ve slévárnách Formíři a jádraři ve slévárnách. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Pracoviště Týnec, Formíř: příprava očištění a připevnění modelového zařízení a formovacími kolíky na stroj složení vrchní části formy a spojení obou částí formy C sponou nebo prostředkem. Jádrař/ka: příprava jaderníku( kontrola stavu, čistoty a kompletace), kontrola apretace a uskladnění jádra na přepravní plošinu, manipulace s předměty do 15 kg. Žádáme osoby s VTR., První kontakt úterý nebo čtvrtek 10,00 - 13,00 hodin v kanceláři společnosti Sokolovská 902/240, Praha9 - Libeň. Pracoviště: Asako group s.r.o. - týnec, Ing. Fr. Janečka, č.p. 147, 257 41 Týnec nad Sázavou. Informace: Krzysztof Antczak, .

Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 700 Kč

Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13700 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště Votice , Hledáme šikovné uchazeče na pozici Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků. Požadujeme pracovitost a zodpovědnost. Vyučení v potravinářství výhodou, potravinářský průkaz výhodou.Nabízíme stabilní zaměstnání na HPP, možnost karierního růstu. Příspěvek na stravování, zaměstnanecké benefity, bonusy prémie. Kontaktovat telefonicky nebo emailem, nebo osobně na adrese Benešov, Křižíkova 2158 od 10-14 hod.. Pracoviště: Penkart s.r.o. votice - mokate czech,s.r.o., 259 01 Votice. Informace: P.Kartova, +420 608 507 172,608 611 122.

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 17 500 Kč

Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních recepční. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 17500 kč, mzda max. 19500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Benešov, krátký/dlouhý týden, zkušenost výhodou. Požadavky:- komunikativní,- ZNALOST ANGLICKÉHO JAZYKA PODMÍNKOU- flexibilní- spolehlivost, zodpovědnost, samostatnost. .Zaměstnanecká strava, 30.-Kč oběd-Nástup dle domluvy-Smlouva na dobu určitou, poté na dobu neurčitou.Kontaktovat e-mailem.. Pracoviště: Bellevue hotel karlov services, s.r.o.- hotel karlov, Na Karlově, č.p. 97, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Jaromír Juris, +420 603 905 621.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Open Door Hospital fest.
27

OBRAZEM: Nemocniční festival pomáhal tentokrát onkologii

Sedmadvacáté Královské stříbření Kutné Hory.
259

Na dobu největší slávy vzpomínali v Kutné Hoře opět Královským stříbřením

Lidé z Bystřice se už těší na most, který zase spojí jejich město

Benešov – Možná ne úplně, jako na smilování boží, ale opravdu velice netrpělivě čekají obyvatelé Bystřice a také lidé z jejího okolí, na dostavbu mostu přes Konopišťský potok. Leží na silnici druhé třídy 111 spojující mezinárodní silnici E55 se Struhařovem, Divišovem a dálnicí D1 u Šternova. Tahle trasa je důležitá především pro tranzit. Ten, zhusta reprezentovaný těžkou kamionovou dopravou, nyní lidem z Bystřice rozhodně nechybí. Pro domácí však má ten malý kousek silnice mezi dvěma břehy, větší význam. Díky němu to ti z pravobřežní části mají do centra města, do obchodů a restaurací nebo děti do školy, jen několik málo metrů. Jenže teď, už rok a půl, musejí za stejnými cíli objíždět auty skoro čtyři kilometry.

OBRAZEM: Parní vlak poutal pozornost lidí kolem trati

Posázaví - Příznivci už vysloužilé železniční techniky se poměli v sobotu 23. června. České dráhy ten den vypravily letos první jízdu takzvaného nostalgického vlaku.

OBRAZEM: V Ratajích nad Sázavou se vrátili v čase

Rataje nad Sázavou - Osmý ročník jízdy historických motorek a automobilů do vrchu Rataják se konal v sobotu 23. června v Ratajích nad Sázavou. Na start se postupně postavila zhruba sedmdesátka posádek, aby je starosta městyse Luboš Kubát odstartoval a závodníci mohli absolvovat 1300 metrů dlouhou trať ze žulových kostek.

Kladenské Sletiště je až do neděle dějištěm krajské soutěže v požárním sportu

Kladno /FOTOGALERIE/ - O víkendu 23. a 24. června se v areálu Městského stadionu Sletiště v Kladně koná Krajská soutěž v požárním sportu profesionálních a dobrovolných hasičů. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT