Někteří skalní fandové trávení volného času v pojízdném bydlišti nemají pochybnosti: jde o přechodnou záležitost, do značné míry módu, která pomine. Už v příští sezoně by prý zájemci mohli v půjčovnách nikoli paběrkovat, ale skutečně vybírat. Na druhou stranu není málo těch, kteří to vnímají jinak: bydlík si nechtějí pronajímat, ale rovnou vlastnit – rozhodli se pro nákup vlastního.

Zážitky na vlastní kůži

Trendu jde naproti i Středočeská centrála cestovního ruchu ve své současné kampani s influencery, kteří přijali poznání k putování po středních Čechách s tím, že své zážitky budou svým příznivcům přibližovat na sociálních sítích (a lákat tak i další návštěvníky, aby si sami vyzkoušeli něco podobného). Obytným autem v tomto týdnu v rámci kampaně Cestujeme srdcem putuje Eva Kamitzová (s internetovou prezentací @uztambudem) se svými dětmi Krajem blanických rytířů; v příštím týdnu se obytným autem společně vydají do Brd Filip Jakubský (@just_trippers) a Daniel Řežábek (@dan_rezabek).

Zájem výrazně stoupl

Zájem o obytné vozy, jež pro lidi s volnější myslí představují i životní styl, rostl už v minulých letech – a covidová pandemie to umocnila. Prodeje menších aut meziročně vzrostly o 200 procent, u těch prostornějších stouply dokonce o 250 procent, byť nad 3,5 tuny už je zapotřebí řidičský průkaz na náklaďák. Většina prodejců zůstala zaskočena: dodávky z výroby nestačí zájmu.

Aktuálně omezenou nabídku potvrzuje Jan Pacovský z Asociace kempování a karavaningu působící v Nehvizdech. „Objednací doba nových vozů se výrazně prodloužila. Už před covidem šlo o šest až dvanáct měsíců, dnes jsou lhůty i dvojnásobné,“ upozornil, že představy ve stylu „zaplatím a odjedu“ jsou mylné. Za prodejce přikyvuje Pavla Skolil z FC Morelo CZ. „Pro ty, co uvažují o novém obytném voze na příští léto, je ideální doba tuto otázku řešit,“ upozornila.

Kam se dá vyrazit?

Nouze je však někdy i o vhodné zastávky. Snaha kraje pomoci nicméně nedopadla úplně nejlíp. O vypsané dotace na budování nového zázemí pro obytná auta či karavany se sice zájemci přihlásili, ale již schválených příspěvků se nakonec někteří vzdali, řekla Deníku Helena Frintová z krajského úřadu. „V tematickém zadání Stanoviště pro obytná auta byla v únoru schválena dotace pro šest úspěšných žadatelů v celkové výši 8,97 milionu korun,“ konstatovala. V červnu však dva zájemci – s projekty chystanými v Brandýse nad Labem a v brdském městysu Jince – vzali své žádosti zpět. Zda kraj chystá i další podpory, Frintová neupřesnila. „Uskutečňuje se průběžné vyhodnocení poskytnuté podpory a další podpora bude navazovat na absorbční kapacitu území a diskusi s destinačními managementy oblastí,“ odpověděla na otázku Deníku.

Morelo však naznačila, že kupci se obejdou i bez specializovaných stání s nabídkou přípojek na elektřinu či vodu. „V létě mohou vyjet prakticky kamkoliv, v zimě parkují u sjezdovek,“ připomněla, že využití těchto aut není jen sezonní hobby. Na druhou stranu si prý ti náročnější oblíbili moderní kempy v Rakousku, Německu či Itálii, kde lze najít služby odpovídající i luxusnímu hotelu. Upozornila nejen na samozřejmost v podobě moderních koupelen a toalety. V souvislosti se současnými trendy zmínila třeba i úklidové služby, prádelny či velký výběr restaurací včetně těch špičkových; někdy i s možností objednat si například grilování a párování pokrmů s vínem přímo ke svému karavanu. Výjimkou za hranicemi nebývají ani moderní bazény, tobogány, kryté herny pro děti či animační programy. Podobný standard lze však najít i ve středních Čechách. Krajská turistická centrála upozorňuje třeba na camping Oase jižně od Prahy.