VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nemáme tak velkou republiku, aby letectvo létalo jen nad neobydlenými oblastmi

Pardubice – V úterý zahájila svou operační činnost z pardubického letiště 21. základna taktického letectva Čáslav. S letouny JAS-39 Gripen, L159 Alca a L39 Albatros tu bude až 160 vojáků dva měsíce.

28.6.2017
SDÍLEJ:

Zaparkované bitevníky L39 Albatros.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

„Na působení z jiných letišť jsme zvyklí. Byli jsme vysíláni na Island, účastníme se mezinárodních cvičení a pardubické letiště jsme v minulosti rovněž využívali,“ říká v rozhovoru Deníku mluvčí základny Tomáš Maruščák.

Jak zde bude vypadat takový běžný den?
Běžný výcvikový den pilota je stejný jako u všech vojáků z povolání. Sám pilot neprovádí jen samotný let v trvání hodiny, hodiny a půl. Před tím jsou provedeny předletové brífinky k naplánování letu, po něm zase jeho vyhodnocení. To je ta přidaná hodnota a přínos toho letu, není to jen o tom vzlétnout a něco odlétat.
Pilot přijde do práce třeba na sedmou, v osm jsou předletové brífinky, nachystá se letecká technika a podle toho, co je v přípravě, se podvěsí přídavnými nádržemi, cvičnou municí. Zhruba na hodinu jde pilot do vzduchu a následuje debrífink. Celé to kolečko může zopakovat třeba dvakrát za den. V naší armádě to není tak, že jeden pilot létá jeden letoun. Pokud by stroj šel na nějaké dlouhodobější práce, tak by byl pilot bez letounu. Vyspělé státy NATO se drží koeficientu 1,5 pilota na letoun. Jeden letoun tak má za den pět až šest letů s dvěma nebo třemi piloty.

Jak často budete cvičit?
Piloti musí být trénovaní jak k létání ve dne, tak v noci, právě proto je výcvik stanoven až do třiadvacáté hodiny. Musí být trénovaní na létání ve vysokých i nízkých letových hladinách. Letové akce provádíme od úterý do pátku. Od úterý do čtvrtka je to v časech 9 až 23 hodin, v pátek pak od 9 do 14 hodin.
Výjimku ale tvoří hotovostní letouny JAS-39 Gripen, které jsou zařazeny do integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO. Tyto letouny budou vykonávat cvičné lety i ve dnech pracovního klidu. To vychází z pokynu nadřízeného stupně velení NATO. Ve státní svátky letové akce ani cvičné lety organizovat nebudeme. Platí však ale ostrá pohotovost a k té mohou letouny startovat kdykoliv.

Kolikrát do roka k takovým ostrým startům dochází a proč?
Desetkrát i patnáctkrát za rok. Chráníme vzdušný prostor České republiky, ale působíme i jako součást systému NATO. Pokyn ke startu tedy jde z nadřízeného velitelství. Zpravidla stíhači startují k letounům, které se ve vzduchu chovají nestandardně – letí mimo stanovený či podaný letový plán. Pokud se takový letoun blíží třeba ze Slovenska, tak už dostávají signál naši stíhači, aby na hranicích letoun přebrali a kontrolovali.
Může jít také o letouny nekomunikující s pozemní kontrolou nebo letouny v tísni. Je dobré si uvědomit, že i letoun v tísni může být potencionálním nebezpečím, pokud mu nějaký ze systémů nefunguje, jak by měl. Naši stíhači jsou schopni do patnácti minut vzlétnou, doletět k němu, identifikovat ho a navést a přivést jej na přistání.

Obavou provázející přítomnost čáslavských letců v Pardubicích je hluk…
Pardubické letiště využíváme pouze ke startům a přistáním. Samotný výcvik probíhá na jiných, k tomu určených místech. Stížnosti na letecký provoz průběžně řešíme. Bohužel ale hustota osídlení České republiky vylučuje letecký výcvik mimo obydlené oblasti. Výcvik ale provádíme v oblastech k tomu stanovených Úřadem pro civilní letectví ve spolupráci s odborem vojenského letectví.

Autor: Jiří Sejkora

28.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Skládka odpadu. Ilustrační foto.

Kraj chystá setkání se starosty. Budou velkým tématem odpady?

Těžká dopravní nehoda na Pražském okruhu u Jesenice nejenom zkomplikovala provoz na této dálniční komunikaci, ale také přinesla vážné problémy hasičům
9

K vážné nehodě se hasiči museli přímo prodírat

Charitní šatník slouží sociálně potřebným

Benešov - Pomoc potřebným je během nastávajícího adventního času více než aktuální. Dobrovolníci z Benešovska mohou ale pomáhat po celý rok, díky Farní charitě Vlašim. V areálu V Lázních v Pražské ulici v Benešově nově sídlí charitní šatník. Ten dokonce před týdnem požehnal pater Marcel Timko.

V okolí Prahy mají vyjet nové vlaky. Budou mít jedno, nebo dvě patra?

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Názor, jak mají vozy vypadat, se začíná v poslední době měnit. Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

KRÁTCE: České Vánoce představí na výstavě

Benešovsko - Přečtěte si krátké zprávy z regionu!

Kácení stromu pro Prahu se u Berounky chystá už na víkend

Roztoky – Velkou slávu ohlašující blížící se vánoční trhy v centru hlavního města zažijí v neděli dopoledne Roztoky nedaleko Křivoklátu. U Berounky na pomezí Rakovnicka a Berounska se bude kácet vánoční strom pro Staroměstské náměstí v Praze.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT