Michala Michlová působí jako ředitelka sekce vzdělávání neziskové společnosti Prostor+. Podle jejích slov však není jednoduché odpovědět na otázku, kdy je vhodné začít dítě připravovat na běžný režim školního roku. „Záleží na tom, jak hodně jsme se prázdninovým režim odklonili od toho školního a jak rychle se konkrétní dítě či rodina adaptuje na změny,“ vysvětluje.

Obecně by doporučovala poslední prázdninový týden začít řešit věci do školy. „Tedy zkompletovat věci do školy, zjistit, co je potřeba dokoupit, i posouvat postupně dobu vstávání a usínání,“ řekla.

KDY ZAČÍT SE ŠKOLÁKEM OPAKOVAT UČENÍ?

S návratem do školy se ale pojí i nutnost si učivo zopakovat. Kdy je vhodné začít? „I toto se odvíjí od toho, jakého školáka doma máme. Pokud mu učení nedělalo problémy, asi bude stačit rozjezd v rámci začátku školního roku. Pokud ovšem zvládnutí a udržení učiva je pro dítě obtížné, je určitě dobré v průběhu celých prázdnin nenásilnou formou učivo procvičovat,“ odpověděla Michala Michlová.

Nenásilná forma může spočívat podle jejích slov to, že když uvidíte na ukazateli při jízdě autem napsáno slovo „mlýn“, můžete se školáka ptát, proč tam je „Y“, případně s ním počítat na jakémkoliv nákupu nebo sčítaní ujetých kilometrů na kole a podobně. „Určitě je dobré děti hned po první třídě vést k tomu, že knížka k prázdninám patří nejen proto, že se procvičuje čtení, ale proto, že je to jeden ze způsobů trávení volného času,“ podotýká.

CO KDYŽ ŽÁKA ČEKÁ REPARÁT?

Specifická situace je u školáků, které čeká reparát. V jejich případě se při představě návratu do školních lavic nedá očekávat příliš nadšení. Podle Michaly Michlové záleží na tom, jak se do takové situace dostali – zda jim učení nejde, nebo ho zanedbali. „Obecně je ale dobré v červeneci nechat učení stranou a začít s přípravou od srpna. Je dobré si udělat plán a pak jej samozřejmě dodržet,“ uvedla Michala Michlová.

Dospělí by se podle jejích slov měli podílet na samotné přípravě, nenechat v tom školáka samotného. „Děti by se měly na plánování podílet a samy si říct, co se má stát, když plán nedodrží. Nebála bych se malých odměn za splnění každodenního plánu v podobě zmrzliny nebo po týdnu třeba kino. A ideální je, když se dítě učí ve všední dny dopoledne a rodič po příchodu z práce vyzkouší, co se dítě naučilo. O víkendech bych dala dětem volno. Samozřejmě čím starší dítě, tím náročnější je ho motivovat,“ řekla.

Na druhém stupni je potom na místě mít jinou strategii; Michaela Michlová doporučuje klidný a racionální rozhovor s dítětem o tom, co se stane, když reparát nesplní. „Moc se mi líbí příměr, že chtění čehokoli je jen omezená nádoba a když z 60% chce úspěšné složení reparátní zkoušky maminka, ze 30% tatínek, zbývá na samotného žáka jen 10% – a snaha pak bude přesně takto rozdělená. Když dítě pocítí, že mu přenecháváme zodpovědnost za situaci z 80% a jen se zajímáme, jestli nepotřebuje pomoc, začne s tím něco dělat,“ podotkla.

JAK ZPŘÍJEMNIT NÁVRAT DO ŠKOLNÍCH LAVIC

A jak zpříjemnit dítěti nástup do školy? Podle Michaly Michlové je vhodné začátek i konec prázdnin spojit s nějakým rituálem. „Tím dítěti říkáme, že je to důležité období v jeho životě a že ho s ním chceme sdílet. Víc než věcné dárky bych doporučovala společně strávený čas v cukrárně, v kině, v bazénu, v lanovém centru,“ navrhla.

To se týká i školáků v pubertě. „Myslím, že ač puberťáci nejásají nad časem stráveným s rodiči, když se s podobným rituálem začne od první třídy, je to už tradice a i když mají spoustu připomínek k tomu, jak jsou rodiče nemožní a trapní, jejich pozornost a zájem jsou pro ně důležité,“ dodala.