VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na dostavbu Pražského okruhu ministerstvo kývlo

Střední Čechy – O klíčový štempl blíže realitě je od pátku budoucí úsek 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Zamýšlené 12,5 kilometru dlouhé pokračování dálničního obchvatu Prahy, které citelně chybí, protože jde o spojení D1 ke Štěrboholské spojce, tedy s dálnicemi D11 a D10, získalo od ministerstva životního prostřední závazné stanovisko EIA (posouzení vlivu na životní prostředí). Jeho vydání „ještě na podzim“ slíbil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) v dubnu, kdy Ředitelství silnic a dálnic v roli investora odevzdalo dokumentaci.

24.11.2017
SDÍLEJ:

Pražský okruh. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Důsledky nynějšího rozhodnutí? Podle slov Petry Roubíčkové z ministerstva životního prostředí jde o důležitý krok k tomu, aby se Spořilov i celá východní část Prahy a přilehlé území středních Čech (především v oblasti Říčanska) dočkaly výrazné zklidnění dopravy. Nebude to ale hned. Stanovisko ministerstva dává zelenou další přípravě stavby. Ta však v příštím roce ještě nebude zahájena. Ani v tom následujícím. Mělo by se to povést do tří let. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) počítá se zahájením stavby do konce roku 2020 – s tím, že jezdit by se mohlo začít o čtyři roky později.

Nic však zatím není jisté. Harmonogram bude významně záviset na přístupu majitelů pozemků – a do vývoje příprav stavby ještě mohou významně zasáhnout také její odpůrci. Jejich postoj lze většinou shrnout následovně: stavějte co nejdřív, dokončení okruhu je vážně potřebné – ale ne u nás; my se bojíme negativních dopadů.

Kývnutí ministerstva životního prostředí, jehož podmínky musejí být zapracovány do dokumentace pro územní řízení, znamená naplnění podmínky pro to, aby mohly pokračovat přípravy žádosti o územní rozhodnutí – ta má být nachystána k odevzdání začátkem příštího roku – a současně také podkladů pro stavební povolení. Musí dojít na řadu jednání ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic s Prahou i Středočeským krajem, s řadou institucí i zástupci měst a obcí. Důležitou součástí příprav je také majetkoprávní vypořádání. Vše se bude týkat pražských katastrálních území Běchovice, Dubeč, Hájek u Uhříněvsi, Kolovraty, Královice, Nedvězí u Říčan a Uhříněves; ve středních Čechách pak jde o Nupaky, Kuří u Říčan a Říčany u Prahy.

Soud může stavbu zablokovat

Všem krokům směrujícím k tomu, aby se po nově vybudované součásti okruhu jezdilo do sedmi let, se zatím zdá nejvýrazněji stát v cestě žaloba podaná k Nejvyššímu správnímu soudu ČR majiteli pozemků pod budoucí dálnicí. Městská část Prahy Dolní Chabry a spolek Chvalská požadují zrušení vymezení ploch a koridorů stavby; napadají Zásady územního rozvoje hl. města Prahy z 11. září 2014. Ministr Ťok to označil za snahu majitelů pozemků a domů „stavbu zcela zablokovat, abychom se s přípravami všech staveb vrátili skoro na začátek“. Ťok v pátek varoval, že důsledkem by mohlo být odložení dobudování okruhu na neurčito.

Zdržení kvůli nečinnosti

Právě dokončené posuzování vlivu na životní prostředí, vynucené tím, že Pražský okruh na rozdíl od devíti dalších klíčových dopravních staveb nedostal od Evropské komise možnost uplatnit výjimku z opakování procesu EIA, přineslo zdržení, které ministr Brabec přičítá na vrub nečinnosti někdejších vlád. Dřívější posudek již totiž existoval. „První stanovisko EIA získala tato část Pražského okruhu už v roce 2002,“ upozornil ministr.

Na začátku sázet zeleň

Aktuálně vydané stanovisko jeho úřadu stavoví čtyřicet podmínek pro další zmírnění vlivů úseku 511 na životní prostředí. Za zásadní Roubíčková označila požadavek na zprovoznění přeložky komunikace I/12 Běchovice–Úvaly současně se zahájením provozu na novém úseku a vylepšení řešení mimoúrovňového křížení Dubeč v blízkosti lokality Běchovice 2. „Zejména pokud jde o zlepšení hlukové situace,“ konstatovala. Další požadavky se týkají vylepšení imisní situace (s důrazem na včasnou výsadbu dřevin ještě před zahájením výstavby), ochrany vod – a nechybí ani nařízení, jak mají být radnice z okolí stavby informovány o postupu přípravy stavby, vlastní výstavbě i o zkušebním provozu.
Už teď tak je jisté, že budování další části okruhu by nemělo začít kácením, ale naopak vysazováním zeleně.

Autor: Milan Holakovský

24.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

OTS válcují jednoho soupeře za druhým

Ilustrační foto.
7

Středočeši dostávají nižší penze než Pražané. A pobírají je kratší dobu

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

Studenty z vlašimské akademie uvidíte také v televizi

Vlašim – Jako zájezd studentů na benátském náměstí se v některé z dalších epizod seriálu Ohnivý kuře objeví také studenti Obchodní akademie Vlašim. Ti se do natáčení dostali jako vítězové ve školním sběru víček pro nadaci Dobrý anděl třída.

Mezi politiky opět jiskřilo téma zábavního parku v kasárnách

Benešov – Město u světově proslulého zámku, navštěvuje málo turistů. S tím je potřeba něco dělat. Přesně tuhle větu bývalí i současní vládci města vyslovili už mnohokrát. Jenže se zatím nic nezměnilo.

KRÁTCE: Benešovského bývalého strážníka prověřuje kriminální služba

Benešovsko - Přinášíme vám krátké zprávy z regionu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT