Například Mladá Boleslav loni počítala s 13 miliony, které vybere za dopravní přestupky. Další 4 miliony pak plánovala získat z pokut, které vybere městská policie a další radniční odbory.

„Vzhledem k tomu, že ještě nemáme rozpočet, tak nevím, jak se to tam bude promítat. Rozpočet se tvoří, ještě neprošel všemi odbory. Schvalovat se bude na únorovém zastupitelstvu,“ popsala boleslavská mluvčí Šárka Charousková. Rozpočet města, a tedy i plány pokut však podle mluvčí budou vycházet z loňského vzoru.

V provizorním rozpočtu zatím hospodaří i Benešov a v řádném rozpočtu zařadí částku sankcí podle odhadu let minulých. Loni měl Benešov v kolonce příjmů uvedenu částku přes 12 milionů korun. „Pro rok 2021 počítáme v této kapitole s příjmy kolem patnácti milionů. Částku tvoří veškeré pokuty, a to také ty v dopravě,“ vysvětlil místostarosta Roman Tichovský (ODS).

Ani Kladno zatím nemá letošní plán pokut, loni ale na všech možných sankcích město plánovalo vybrat sedm milionů korun, ve skutečnosti vybrali zhruba polovinu.

Musí být součástí rozpočtu?

Jiná města už své rozpočty mají a s pokutami v nich počítají. Třeba Kolín na pokutách a penále ze všech možných oblastí plánuje ve svém rozpočtu příjem přes 14 milionů korun, k tomu ještě 800 tisíc za odtahy při blokovém čištění. Příbram jen na pokutách od městské policie (nejen za dopravní přestupky) a dopravního úřadu chce vybrat přes tři a půl milionů korun. Mělník na dopravních přestupcích obvykle vybírá přes dva miliony korun korun. Přes čtyři miliony korun činí v rozpočtu Rakovníka položka sankční platby, kam patří pokuty dopravní i jiné.

Zařazování sankčních plateb předem do rozpočtu obhajuje za všechny starosta Slaného Martin Hrabánek (ODS). „Tyto částky obecně musí být součástí sestaveného rozpočtu a jsou kvalifikovaným odhadem vycházejícím z předešlých let,“ řekl Hrabánek s tím, že například strážníci rozhodně nejsou nijak motivováni, aby plán splnili či překročili. Mimochodem Slaný počítá, že takto vybere dva a půl milionu korun.

Podobně mluví i vedení Berouna. „Osobně bych byl rád, aby tato položka mohla být nula. Každý den ale kolem sebe vidíme porušování zákona v takové míře, že apel na slušnost a domluva nestačí,“ říká místostarosta města Michal Mišina (ANO 2011). Loni se v Berouně na pokutách vybralo 2 785 000 korun, z toho 650 tisíc korun souviselo s dopravou.

Nemusí být součástí rozpočtu

Nicméně mít nulu v plánu pokut město mít může a nic tomu ani nebrání. Důkazem jsou například Nymburk a Kutná Hora. Podle vrchního strážníka Martina Rajla nemá Městská policie v Nymburce určenou cílovou částku, se kterou radnice počítá do rozpočtu jako s vybranými pokutami právě od strážníků.

„Nejsme vázáni žádnou konkrétní sumou, kterou pro daný rok musíme vybrat,“ řekl vrchní strážník nymburské městské policie Martin Rajl. Za loňský rok na pokutách řádově vybrali desítky tisíc korun. Ani pro letošní rok nemají žádný „cíl“ ohledně vybraných pokut. „Taková praxe v Nymburce není,“ doplnil Rajl.

Nulu v rozpočtu pokut mají i v Kutné Hoře. „Samozřejmě, že s pokutami se v rozpočtu nepočítá. Je to nepřípustné a neetické,“ uvedla šéfka ekonomického odboru radnice Monika Bulánková. Do rozpočtu vybrané pokuty zařazují až dle skutečného výběru později.