Vydání zákazu plavby pod lávkou potvrdila Nymburskému deníku ředitelka Státní plavební správy v Praze Klára Němcová. „Bude vydán zákaz proplutí po Labi pro všechny lodě pod lávkou v Nymburce, která je podle našich informací v havarijním stavu. Zákaz bude platit pro všechna plavidla, břehy budou osazeny příslušnými plavebními znaky. Zákaz bude platit do odvolání,“ řekla Němcová.

Podle jejich slov je zastavení plavby na nejvýznamnějším českém toku na začátku léta výrazným zásahem do celé začínající sezóny. „Je to nepříjemná věc a pochopitelně se ji budeme nějak snažit řešit,“ uvedla Němcová.

Místní tedy zřejmě v příštím období už neuvidí Nymburkem proplouvat slavnou hotelovou loď Florentinu. Citelnějším zásahem však bude v lepším případě zkrácení trasy, v horším úplné zastavení plavby výletní lodi Blanice. A komplikace to přinese i lodi Král Jiří.

Zátarasy se objevily v prostorách na parkovišti pod lávkou.
Lávka není bezpečná, zavírá se prostor pod ní

Pod lávku ode dneška zřejmě až do její demolice už žádné lodě nepojedou.Zdroj: Deník / Miroslav JilemnickýPodle Pavla Hlaváče ze Zlatého pruhu Polabí, který se zabývá cestovním ruchem v našem regionu, budou mít rozhodnutí týkající se zákazu pohybu pod lávkou na souši i na vodě neblahý vliv na turistickou sezónu. „Cyklisté budou muset odbočovat z cyklostezky a dostanou se tak do běžného provozu do města, což není ideální. Stejně tak vodní doprava bude zasažena, zejména loď Blanice, která je spojnicí s Kerskem, bude muset upravit svůj provoz a výletníci například přijdou o pohled na nymburské hradby, čímž cesta ztrácí část svého kouzla,“ přemýšlí Hlaváč.

Z jeho pohledu by se situace ve spolupráci s nymburskou radnicí dala řešit dočasným podepřením lávky pontony v některých místech a vytvoření alespoň jedné plavební cesty uprostřed řeky, která by stačila na proplutí. Zda je však taková vize reálná, není jasné.

Omezení se také dotkne místního Poříčního oddělení Labe. Poříční policisté sídlí hned vedle lávky a směrem vlevo od jejich stanoviště mají v popisu kontrolovat řeku Labe až do Chvaletic. Garáže policejních člunů jsou však na druhé straně od lávky, kterou nesmí podplout. „Informoval jsem se u paní Němcové z plavební správy, skutečně to platí pro všechny lodě. My bychom měli výjimku pouze jako složka Integrovaného záchranného systému, pokud by šlo o konkrétní případ a vyjížděli bychom k akutní situaci,“ vysvětluje zástupce vedoucího oddělení Tomáš Martinec.

Ilustrační foto
Útoky klíšťat hrozí lidem a zvířatům i ve městě

Jak tedy poříční policisté budou vykonávat dozor nad dlouhým úsekem řeky od Nymburka směrem na východ? „Máme samozřejmě mobilní lodě, které převezeme na podvozcích na jiné místo směrem vlevo od lávky, kde budou spuštěné na vodu a kontrolní činnost budeme dál provádět,“ vysvětlil Martinec.

Podle policejní mluvčí Petry Potočné však bude mít v aktuální situaci poříční oddělení ještě jeden zvláštní úkol. „Poříční policisté budou kontrolovat dodržování zákazu proplouvání. V případě zjištění přestupků budou na místě ukládat pokuty, nebo hlásit případy Státní plavební správě,“ uvedla Potočná.

V souvislosti s negativní zprávou odborníků z Kloknerova ústavu o stavu stability lávky pro pěší platí v Nymburce už od čtvrtka zákaz pohybu pod lávkou na parkovišti u Labe, čímž byla přerušena také trasa frekventované cyklostezky. Zátarasy jsou také na cyklostezce na protějším labském břehu. Samotný vstup na lávku je zakázán už od loňského prosince, kdy se jednalo o reakci na pád stejné lávky v pražské Tróji. Současná zkoumání a výsledky stavbu nymburské lávky pak přivedly vedení města a Státní plavební zprávu tento týden k dalším zmíněným opatřením.