Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravní podnikem (DPP) o různých variantách a scénářích. "Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření," řekl webu náměstek bez bližších informací.

Podle informací ČTK je mezi opatřeními, o kterých se jedná, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

Satelity Galileo
Dopravní podnik v Praze zpřesní lokalizaci tramvají. Pomůže i Galileo

Náměstek Scheinherr pro ČTK nechtěl žádné z opatření komentovat. "V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy. Diskutujeme všechna možná opatření, jak se vypořádat s následky pandemie koronaviru," řekl Scheinherr. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy by tak případně mohlo jízdné zdražit, není jasné.

V úvahu tak připadá i varianta, že by se zdražily pouze jednorázové a krátkodobé jízdenky. Odboráři zároveň požadují navýšení mezd minimálně o inflaci, což posiluje tlak na rozpočet DPP.

MHD. Ilustrační foto.
MHD čekají letní škrty ve spojích. V Praze se dotknou tramvají, autobusů i metra

Prodej jednorázových jízdenek je kvůli absenci většiny turistů stále zhruba na polovině, řekl Pražskému Deníku generální ředitel DPP Petr Witowski. "Výpadek jízdného je tak velký, že běžnými úsporami provozních výdajů ho nemáme šanci vykompenzovat," uvedl Witowski, který zároveň upozornil, že cenotvorbu jízdného má v rukách město. "Dopravní podnik cenovou politiku přejímá. Jako největší příjemce dotací z městské kasy ale samozřejmě počítáme s tím, že nutné úspory dopadnou i na nás. A připravujeme se na to," dodal.

Dražší parkování by mělo přinést více prodaných jízdenek

Plán na zdražení jízdného se příliš nezamlouvá ani opozici, ani některým ekonomům. "Pokud navíc klíčový cíl řady současných vrcholných politiků metropole představuje znatelné omezení automobilové dopravy, je rozhodnutí markantně navýšit jízdné zarážející dvojnásob. Citelné zdražení v souladu se zákonem nabídky a poptávky totiž obecně vede ke dvěma věcem. Zaprvé, ke snížení poptávky, v tomto případě tedy ke snížení zájmu o cestování MHD. Zadruhé, ke zvýšení zájmu náhražku čili substitut, tedy v tomto případě o cestování zejména prostřednictvím osobní automobilové dopravy, včetně taxi a platforem typu Uberu či Boltu," říká ekonom, člen NERV Lukáš Kovanda.

"Je to zarážející, neboť se tím za peníze běžných lidí, často zasažených koronakrizí, podpoří automobilismus," dodává ekonom.

Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi dopravního podniku. Podle předsedy Odborů DPP Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.

Parkování. Ilustrační foto.
Zelení by parkování zdražili o cenu Lítačky. Brutální šikana, míní odpůrci

O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web. Koaliční Piráti podle něj chtějí návrh Prahy sobě doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení dopravního podniku.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), v opozici jsou ODS a ANO.

První den výdeje parkovacích oprávnění na Úřadu MČ Praha 10.
Sál pro zastupitele se v Praze 10 změnil ve výdejnu parkovacích oprávnění