Pro budování obchvatů měst a obcí kraj připravuje 26 velkých staveb, přičemž práce na většině z nich by měly začít v letošním nebo příštím roce, uvedla na tiskové konferenci po jednání radních. Připomněla, že tahle informace je určena nejen občanům, ale i starostům. I když se hejtmanství a jeho správa silnic věnují přípravám v součinnosti se zástupci městských i obecních úřadů, v Rakovníku se prý přesvědčila, že tam, kde po volbách došlo k výměně politiků, se k novým představitelům místní samosprávy informace nemusely dostat.

Trvá nicméně na tom, že poznatky o tom, jak daleko přípravy konkrétních staveb v jejich okolí pokročily, by na radnicích měly být k nalezení, protože se vše dlouhodobě připravuje ve spolupráci s místní samosprávou a jednotlivé úřady podklady mají. Platí však, že schůzky si starostové mohou smluvit i přímo s ní; pro jejich návštěvy má stále vyhrazena úterní odpoledne. Jen na jaře chystá kratší mateřskou pauzu. Mimochodem – zrovna v Rakovníku je na 30. ledna svolán výrobní výbor k projednání tras, jehož se zúčastní zástupci města a zhotovitelů projektů.

Odborné argumenty

„Doháníme něco, co se mělo řešit už dávno,“ konstatovala hejtmanka. Zdůraznila nicméně, že současné práce navazují na přípravy politických předchůdců. Cílem výstavby obchvatů je zlepšit život občanům, jež nyní obtěžuje tranzitní doprava projíždějící jejich bydlišti, ale také zvýšit bezpečnost. A v neposlední řadě zajistit průjezdnost regionu pro případ, že se stane nějaký malér na dálnici. To se týká i plánované D3; proto je velká pozornost věnována dopravním stavbám v okolí Jesenice a Jílového. Řidičům pak obchvaty nabídnou lepší komfort, usnadní návaznost na dálniční tahy – a tím i ušetří čas.

Na to, aby chystané obchvaty byly rozděleny takzvaně spravedlivě mezi různé regiony Středočeského kraje, nelze brát zřetel, odpověděla Jermanová na otázku Deníku. S tím, že nejde o věc politického rozhodnutí, ale roli hrají výhradně odborná hlediska. Seznam prioritních silničních staveb a oprav sestavil tým odborníků – přičemž roli hrají například třídy silnic, jejich vytížení i stav, stejně jako návaznost na dálniční síť. Zřetel se bere i na spádové oblasti. Nejpotřebnější tak jsou obchvaty na Praze-východ, Praze-západ a na Benešovsku.

Úvěr možná bude nižší

Třebaže odhadované náklady se u většiny plánovaných staveb pohybují od stovky milionů výš (u Rakovníku se počítá se zhruba půlmiliardou, u Kralup nad Vltavou jsou náklady tří etap předběžně vyčísleny na 1,72, 1,97 miliardy a 512 milionů), s financováním by neměl být problém. Představitelé kraje počítají, že budou úspěšné žádosti o peníze z evropských fondů přidělované v rámci IROP – Integrovaného regionálního operačního programu. A třeba na severním obchvatu Jílového u Prahy by se v letech 2020 – 2021 mělo prostavět kolem 168 milionů korun, jež mají být plně hrazeny z účelové dotace Státního fondu dopravní infrastruktury.

Protože však peníze kraj dostane až po skončení stavby, potřebuje finance na takzvané předfinancování. Za tím účelem se chystá přijetí úvěru. Původní předpoklady počítaly se čtyřmiliardovou půjčkou, podle posledních propočtů náměstka hejtmanky Gabriela Kovácse (ANO), který má na starosti oblast financí a evropských fondů, by však mohly stačit dvě miliardy.

Na poskytovatele úvěru kraj vypsal výběrové řízení – a komise, v níž měli zastoupení jak představitelé vládnoucí koalice, tak opozice, již má za sebou otevírání obálek s nabídkami. Konečné rozhodnutí o případném přijetí úvěru a jeho poskytovateli přijmou krajští zastupitelé. Jednat budou 18. února.

Problémy s pozemky

Stav příprav výstavby jednotlivých obchvatů je různý: některé jsou prakticky před zahájením stavby, jinde se projektuje – a jsou i případy, kdy je zřejmé, že žádost o stavební povolení bude zřejmě podána až na tři roky… Někde jsou vykoupené pozemky, jinde se kolem výkupu rýsují potíže. Právě výkupy pozemků hejtmanka v pondělí označila za největší problém – s tím, že je to často místní samospráva, kdo dokáže pohnout ledy. Zástupci radnic znají místní poměry i potřeby obyvatel, a tak se jim mnohdy podaří vysvětlit, jak moc je obchvat potřebný.

Další komplikace mohou nastat kvůli nesouhlasu účastníků řízení. „My doufáme, že lidé budou rozumní a půjdou nám naproti – místo toho, aby šli proti nám,“ poznamenala Jermanová. Starosti provázejí třeba přípravu 1,8 kilometru dlouhého obchvatu Dolních Břežan, který by měl podle odhadů vyjít na 202 miliony korun s DPH. Proti se stavějí dvě občanská sdružení – a nesouhlasí ani vlastník pozemku.

Práce brzdila minulost

Loni se kraji podařilo dokončit dva obchvaty – přeložku II/605 u Chrášťan a obchvat Plaňan. V obou případech pomohla finanční spoluúčast evropských fondů prostřednictvím IROP. Podařilo se stihnout plánovaná termíny, i když v případě prací u Plaňan to dlouho nebylo jisté – s ohledem na významné archeologické nálezy museli stavbaři brát ohled na práci archeologů. „U přeložky poblíž Chrášťan nyní kraj připravuje stavbu II. etapy, která bude zadána do projekční přípravy,“ doplnila v pondělí Helena Frintová z kanceláře hejtmanky.

Obchvaty měst a obcí chystané Středočeským krajem* Obchvaty a předložky procházející projekční přípravou
- II/114 – II/117 Hořovice, východní obchvat
- II/229 Rakovník, obchvat, část B1 a II/229 Rakovník, připojení na II/237 (obchvat, trasa B3)
- II/272 Starý Vestec, přeložka
- Králův Dvůr, obchvat – I. etapa
- II/101 Jesenice, obchvat – I. a II. etapa
- II/101 Brandýs nad Labem, přeložka, část obchvat Zápy
- II/331 Stará Boleslav, obchvat
- II/272 Lysá nad Labem-Litol, 2. stavba
- II/272 Benátky nad Jizerou, připojení na silnici III/27212
- III/0031 Dolní Břežany, obchvat
- II/240 a II/101, přeložka silnic v úseku D7 – D8, I. etapa: D7 mimoúrovňová křižovatka Středokluky – obchvat Kralup nad Vltavou; II. etapa: obchvat Kralup nad Vltavou; III. etapa: obchvat Kralup nad Vltavou – D8 mimoúrovňová křižovatka Úžice
- II/105 Jílové u Prahy, severní obchvat
- II/112 Benešov, severovýchodní obchvat
- III/0164 Řepov, obchvat
- Čelákovice, obchvat
- II/240 Černuc, obchvat
- Beroun a Králův Dvůr, jižní obchvat
- II/611 Nehvizdy, obchvat
- II/229 Lišany, obchvat
- II/121 Heřmaničky, obchvat
- II/108 Kostelec nad Černými lesy, obchvat
- II/240 Velvary, obchvat
- II/111 Divišov, obchvat
* Pokud vše půjde podle předpokladů, plánuje se výstavba většiny obchvatů do roku 2021 (byť u částí obchvatů Kralup nad Vltavou se počítá s vydáním stavebních povolení až v roce 2022). Mohou se však vyskytnout komplikace při přípravách staveb – nejčastější bývají námitky účastníků řízení a problémy při výkupech pozemků
* Šestadvacet plánovaných obchvatů není konečné číslo. Středočeské hejtmanství jedná s radnicemi o výstavbě dalších. Aktuální jsou například: Drahelčice, Jinočany, Jirny či Pečky

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová