Měří mi teplotu. Dopadá to dobře, můžu jít dál. Na školních chodbách je ale ticho. Ne takové to nervózní ticho, kdy je na místě spousta lidí společně potichu a napjatě čeká, až přijde jejich řada na potítko. Tohle je jiné ticho – poloprázdných školních chodeb.

Začíná týden státních maturit. Ještě před pár týdny přitom nebylo jasné, jak – a vlastně i zda – maturity budou vypadat. V rouškách, nebo bez nich? Ve štítech a rouškách? Nakonec stačí rozestupy. Studenti ale nevypadají nijak nervózněji, než je u maturantů obvyklé.

ON-LINE reportáž o koronaviru najdete ZDE

Po tříměsíčním koronavirovém zátahu to vypadá, jako by to už nikomu ani tak nepřišlo zajímavé nebo neobvyklé. „Co říkáte na to, že se letos maturity odehrávají v rouškách?“ zní dotaz na skupinu studentů, kteří mají státní část zkoušky dospělosti za sebou. Studenti krčí rameny. „Tak nějak nám to vlastně bylo jedno. Vždyť nám stačily rozestupy.“

Maturitní zkouška - Ilustrační foto
Maturitní maraton začíná. Horší budou zkoušky na vysoké školy

Příprava na maturitu vypadala podle vyprávění žáků tak, že se prostě připravovali doma – a když bylo potřeba, tak na dálku konzultovali potřebné buď s učiteli, nebo třeba i v rodině. Od 11. května chodili žáci na pravidelné konzultace a přípravu k maturitní zkoušce, a jak podotkl ředitel školy Jindřich Synek, třebaže se konají státní maturity první den a nelze tak vyvozovat příliš závěrů, nezažil žádné dramatické chvíle.

Aktuální hygienická opatření označil za standardní, které souvisejí s aktuální situací – zajistit dostatek ochranných pomůcek podle něj nepředstavovalo problém. Do školy chodily závěrečné ročníky maturantů. Společně s nimi ale chodí do školy pouze žáci závěrečných ročníků učiliště.

Maturanti připravili pohádkové rozloučení.
Z ARCHIVU: Maturanti se rozloučili s českobrodským gymnáziem pohádkově

Problém je ale podle ředitele jinde, než že by státní maturity v rouškové době znamenaly nějaké potíže. „Kumuluje se řada dalších úkolů. Větší obavy z přijímacích zkoušek a vůbec vyhodnocení počtu přijatých a nepřijatých. Do toho jdou závěrečné zkoušky učňů,“ řekl. Prakticky je tak problém, že v nastavených opatřeních by bylo potřeba více pedagogů a prostorů, než škola má.

„Měli bychom navíc zahájit výuku i dalších ročníků, na učilišti to je ale problém, když se mistr střídá sudý a lichý týden,“ řekl ke kumulaci různých událostí ve školním roku. Podle něj tak hrozí, že se do konce školního roku nižší ročníky do školy nepodívají. „Možná přijdou na týden a dostanou vysvědčení s úkoly na prázdniny,“ dodal k možným řešením.