Je tu ovšem jedno velké „ale“: tohle menu stylové restaurace v podobě koliby u dálnice D10 nedaleko Hlavence na Praze-východ, které stále nabízejí webové stránky motorestu Čtyři kameny, nese datum 18. listopadu. Doplňovat nové už jaksi nebyl důvod. Podnik je dlouhodobě mimo provoz. Ceduli s otevírací dobou od desáté dopolední do desáté večer pohltily plameny.
Koliba lehla popelem
Tomu, kdo projíždí kolem po dálnici, stačí jediný pohled: tady opravdu nic čerstvého nedostane. Nejen dnes či zítra, ale ani za týden nebo za měsíc. Jestli třeba za rok, by mohli tušit snad jen věštci s křišťálovou koulí. A zůstává otázkou, zda se zde bude vařit ještě vůbec někdy. Na místě někdejší dřevěné koliby se černá obří spáleniště. Velký požár, který si předposlední listopadovou sobotu vyžádal vyhlášení nejvyššího stupně požárního poplachu a nasazení více než stovky hasičů, objekt zcela zničil.
Švýcarské rozhodnutí
Co bude dál? To je otázka, která zatím zůstává bez odpovědi. Tím, kdo ji může poskytnout, až přijde čas, jsou švýcarští vlastníci. Deníku to řekla někdejší manažerka populárního podniku Jana Štěpánková. Sama prý neví zhola nic. „Já jsem jen zaměstnanec – a i to teď už bývalý,“ konstatovala. Firma má sice v naší zemi i další aktivity, a tudíž i své české zastoupení, nicméně zásadní verdikt má skutečně padnout v její centrále.
Jaký bude, zatím netuší ani odbor výstavby a územního plánování radnice v Benátkách nad Jizerou, který má lokalitu na starosti jako stavební úřad. Před třemi týdny zorganizoval na místě setkání zástupce majitele, vlastníků okolních pozemků, nedaleké čerpací stanice i obce. „My nařizujeme odstranění některých staveb, aby to nebylo nebezpečné – a mají to oplocené,“ řekl Deníku vedoucí odboru Karel Dvořák. Předpokládá, že informace o dalších plánech by mohly ze Švýcarska dorazit tak za měsíc či dva.
Bude se bourat a stavět?
Také starostka Hlavence Jarmila Smotlachová má informace, že zatím se nic zásadního nic dít nebude. Hasiči již své šetření ukončili, ale do chvíle, než bude uzavřeno řízení s pojišťovnou, se nemá nic měnit. „Objekt se tedy nemůže bourat, dokud pojišťovna nevyřkne konečné resumé,“ vysvětlila starostka Deníku. Ničivý požár označila jako „blesk z čistého nebe“ – a nyní podle jejích slov nezbývá než řídit se heslem: počkáme a uvidíme.
Radnice by uvítala zbourání spálených trosek – a opětovné vybudování funkčního motorestu. Ještě je ostatně v dobré paměti období před rekonstrukcí na kolibu, kdy byl objekt zavřený, několikrát vykradený, vršily se tam odpadky a shromažďovaly problémy. Ostatně i nyní, kdy jsou ruiny zabezpečené, aby tam nikdo nepřišel k úrazu, se po obci povídá, že tam nějací nenechavci vlezli.
Hasiči mají jasno. Skoro
To, že hasiči své šetření na požářišti již ukončili, Deníku potvrdil Petr Svoboda z jejich středočeské centrály. „Vyšetřování ale ještě uzavřeno není,“ upozornil. S tím, že vyšetřovatel pokračuje procesními úkony v kanceláři, přičemž závěry mohou být hotové do měsíce.
Svoboda potvrdil původní informace, že příčinou požáru se škodou vyčíslenou na třicet milionů korun bylo zahoření od komínového tělesa. Řeší se však ještě další souvislosti: v jakém stavu bylo v provozovně vymetání komínů (přičemž je již potvrzeno, že u několika bylo vše v pořádku) a konkrétně toho, od kterého se plameny rozšířily, co o tom věděli zástupci provozovatele – a jaké informace se dostaly k zaměstnancům, kteří začali topit…
Pokud Deník správně porozuměl signálům, které zaznamenal, o budoucnosti lokality se nyní tak trochu rozhoduje právě v kanceláři hasičského vyšetřovatele. Závěry, které napíše do své zprávy, budou mít vliv na přístup pojišťovny – a to, jaké bude pojistné plnění, zase ovlivní rozhodnutí o tom, zda motorest u Hlavence obnovit. Co a jak se stane, či nestane, ovšem v této chvíli zůstává zcela otevřené.
Ke smutnému spěl motorest už v minulosti
Motorest byl u křižovatky U Čtyř Kamenů postaven v roce 1972. Název získal podle pojmenování lokality odrážejícího fakt, že ještě před vybudováním rychlostní silnice R10 (nynější dálnice D10) se zde křížily cesty Stará Boleslav–Tuřice a Hlavenec–Podbrahy.
Po dvě desetiletí pak motorest lákal nejenom hosty, ale i filmaře. Natáčely se zde i scény pro takové snímky jako Vrchní, prchni! (1980), Buldoci a třešně (1981) či Chobotnice z II. patra (1986). Změnu přinesla privatizace v roce 1990, po níž byl motorest provozován jako soukromý. Fungoval do roku 2003. Po uzavření následovalo chátrání, které by bylo možno označit až slovem devastace.
Dalším mezníkem se stal rok 2011, kdy se zrodila myšlenka známé místo zrekonstruovat – vystavět nový motorest v podobě dřevěné koliby.
V říjnu 2011 vznikla myšlenka toto známé místo rekonstruovat – cílem bylo vystavět motorest nový, a to v podobě dřevěné koliby. Srub s šindelovou krytinou býval označován za největší dřevěnou kolibu v Evropě (mimo jiné měl 99 dveří a 67 oken). Díky aktivitě švýcarské společnosti Adipat AG vznikl podnik s restaurací o kapacitě 300 míst. Část tvořily salonky využívané pro uzavřenou společnost, firemní jednání, školení, oslavy nebo večírky. Od roku 2015 se motorest chlubil tím, že jej vede ryze český management. Mimo jiné se prezentoval i s nabídkou dětského koutku i hřiště a tím, že vítáni byli i psi a další domácí mazlíčci.
Tohle všechno vzalo zasvé v sobotu 18. listopadu, kdy vyšlehly plameny „od komína“ a zažehly devastující požár. Rychle se šířící oheň objekt zcela zničil. Dobrou zprávou bylo, že při požáru ani během jeho hašení nikdo nepřišel k úrazu – a uhájit se hasičům podařilo čerpací stanici pohonných hmot v sousedství. Dálnice musela být dočasně uzavřena, do likvidace ohně se vedle velkého množství hasičské techniky zapojil i vrtulník s bambivakem.
Všechny další věty zůstávají součástí kapitoly s otevřeným koncem. Zda motorest vstane z popela, zůstává otázkou.
Zdroj informací o historii: www.motorest4kameny.cz