S jarním počasím vyráží na kole do ulic stále více lidí, je však zapotřebí mít se na pozoru před zloději. Podle policejních statistik se za poslední čtyři roky výrazně zvýšila hodnota ukradeného vybavení. Průměrně vznikne v Praze při každé krádeži škoda za téměř čtyřicet tisíc korun, ještě před čtyřmi roky to bylo přibližně o devět tisíc méně.

Statistiky tak dokazují, že si lidé pořizují stále dražší cyklistické vybavení a že se kradou dražší kola. Více než polovinu případů tvoří vloupání. „Jde o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb. Většinou jsou to předem plánované akce, které nepřekazí ani kvalitní zámek,“ říká Vlastimil Divoký, manažer ERV Evropské pojišťovny, která statistiky Pražskému deníku poskytla.

Poškození interaktivní mapy.
Naštvala ho interaktivní mapa, tak jí dal pěstí. Policie pátrá po muži z obchodu

Do celkového počtu se započítávají jen řádně nahlášené případy. Ve skutečnosti tak podle Divokého mohou zloději řádit mnohem více.

Čísla také potvrzují, že v Praze se bicykly zcizují nejvíce ze všech krajů. Na druhém místě je Moravskoslezský kraj a za ním Středočeský a Jihomoravský, každý s přibližně 600 „zmizelými“ koly ročně. Nejméně se kradou na Vysočině, kde loni cyklisté nahlásili 52 případů, paradoxně je zde ale nejvyšší průměrná výše škody a to 42,5 tisíce korun.

V rámci celé republiky trend s narůstající výší škody potvrzují statistiky podobně jako v Praze. V celém Česku bylo loni odcizeno 4799 kol. Zatímco při jedné krádeži v roce 2019 vznikla průměrná škoda 21 151 korun, loni to bylo už 29 087 korun.

Muž klíčem poškodil lak u čtyř zaparkovaných aut.
VIDEO: Špatně zaparkovaná auta muže naštvala. Na kapoty vyryl kosočtverce

V celkových počtech zloději v roce 2019 napáchali škody za 108 milionů korun, v roce 2020 už za 134 milionů a vloni dokonce za 140 milionů korun. Počet ukradených kol přitom meziročně klesl z 5258 na 4799 kusů. Ačkoli tedy počet krádeží meziročně o 9 % klesl, hodnota odcizených kol naopak o 4 % vzrostla.

Policie dokáže objasnit jen necelou pětinu případů. Ačkoli už si někteří zloději umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek nutným základem. V dnešní době je také možné kolo vybavit GPS modulem, díky kterému se dá zjistit poloha bicyklu. Každé kolo je také možné opatřit tzv. DNA a registrovat ho v policejní databázi.

Pojištění je problematické, jelikož většina pojišťoven umí pojistit pouze kola stará maximálně dva roky.