„Jejím cílem bylo předat členům týmu informace o specifikách komunikace s neslyšícími osobami a seznámit je s novou metodickou pomůckou pro dorozumívání s lidmi, kteří jsou tímto handicapem postiženi," řekla krajská psycholožka HZS Eva Biedermannová.

„Zmíněnou novinkou jsou karty pro komunikaci s neslyšícími, které budou k dispozici v zásahových vozech na všech stanicích a usnadní dorozumívání s touto cílovou skupinou v případě dopravní nehody, požáru nebo při jiných událostech," 

Na osmnácti kartách jsou vybrané základní věty, prostřednictvím kterých mohou hasiči neslyšícího nejen seznámit se vzniklou situací, ale také ho uklidnit a informovat o způsobu pomoci. Díky jednoduchým větám zároveň mohou vytěžit důležité informace pro rychlejší a účinnější zásah.

„Na obrázku člověka může například zraněná osoba ukázat místo i stupeň bolesti. Vhodnou pomůckou při požáru je nákres domečku a různé piktogramy pro lepší komunikaci," poznamenala psycholožka.

Modelová komunikace

Odbornou přípravu společně vedly autorky karet pro komunikaci s neslyšícími, psycholožka HZS Zlínského kraje Soňa Pančochová a Mirka Tylová z organizace 3Dimenze - Moravské centrum znakového jazyka, která zároveň zastupovala skupinu neslyšících. Celodenní seminář byl od začátku až do konce simultánně tlumočen Evou Kastnerovou do znakového jazyka.

Účastníkům odborné přípravy byl vysvětlen rozdíl mezi znakovým jazykem a znakovou češtinou, mohli se více dozvědět o výhodách a nevýhodách znakového jazyka i o tom, co je pro neslyšící při komunikaci důležité, a na co je třeba v kontaktu s nimi více myslet.

„Na závěr měli účastníci možnost si modelovou komunikaci sami vyzkoušet a zároveň se naučili některé základní znaky, důležité pro ně při mimořádných událostech," dodala Eva Biedermannová.

Čtěte také: Jiří Skřivan: Každý třetí senior má problém se sluchem. Operací je v Česku málo