Středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl vystoupil s tím, že je třeba usměrnit vyjádření stranické kolegyně, hejtmanky Karlovarského kraje Jany Mračkové Vildumetzové. Tomu lze rozumět tak, že některé silniční stavby jsou připravovány mnohem důkladněji než jiné.

Dvakrát dráž? To ne!

„Podle paní hejtmanky opravy silnic II. a III. tříd dotované ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyjdou dvakrát dráž, než z krajských peněz – a bylo by lepší, aby stát dal peníze přímo krajům,“ konstatoval Petrtýl. Taková slova považuje za „velmi nešťastná“. Očekává, že věci na pravou míru přivede debata v rámci Asociace krajů ČR. Mimochodem – její předsedkyní je právě karlovarská hejtmanka.

Opravy silnic a jejich financování představují ve středních Čechách citlivou záležitost. Kraj s dlouhodobě zanedbanými komunikacemi a chybějícími částmi páteřních dálnic představuje vlastně obří křižovatku republiky. Hovoří se o tom, že k nápravě neutěšeného stavu silnic a jejich mostů jsou zde potřebné desítky miliard. Právě peníze ze SFDI představují jeden z významných zdrojů financí.

Vždycky stejný postup

Petrtýl ve čtvrtek odmítl, že požadavky SFDI by dopravní stavby zdražovaly kvůli přísnějším požadavkům na diagnostický průzkum vozovky či na projektovou dokumentaci. Ne, říká jednoznačně – s tím, že pravidla nastavená SFDI pro vyplácení peněz na opravy a rekonstrukce považuje za korektní. „Středočeský kraj při čerpání finančních prostředků ze SFDI, fondů Evropské unie, popřípadě vlastních zdrojů vždy v rámci investorské přípravy postupuje shodně. Tedy dle požadavků příslušných norem, předpisů a zákonů,“ uzavřel radní Petrtýl.