Panelové diskuse se středočeskou hejtmankou se zúčastnili ještě Lukáš Svoboda z Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje, ředitel Středočeského inovačního centra Vilém Růžička a předseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp.
Napětí s vedením Prahy
„Mnoho Pražanů bydlí v našem regionu, ale trvale jsou hlášeni v Praze – a daněmi do rozpočtu obcí nepřispívají,“ připomněla Jermanová hned v úvodu. Zmínila také hlasy z pražského magistrátu, které jejím uším zněly nelibě; proti vyjádření nového vedení metropole, že Středočeši zahlcují Prahu, se tudíž ohradila. S tím, že „až se všichni usadí na svých pozicích“, věří ve vítězství zdravého rozumu. Problémy jsou totiž společné. „Nechci, aby řešení dopravní situace bylo torpédováno – a situaci budeme řešit pro lidi; ne pro politiku,“ uvedla.
Při čtvrteční debatě moderované šéfredaktorem centrální redakce Deníku Tomášem Skřivánkem se takový přístup podařil. Hlavním tématem byly silnice, jejich výstavba i opravy včetně koordinace termínů tak, aby kraj zůstal průjezdný. Odmítavě hejtmanka vrtěla hlavou, když Emanuel Šíp z hospodářské komory navrhl model údržby a oprav formou spolupráce se soukromým sektorem v rámci PPP projektů. „Ví se o mně, že dovedu riskovat a jsem velký kaskadér,“ připustila – na tohle by však nekývla. „Jsem zvědavá, jak dopadne stavba D4,“ odkázala na první velký PPP projekt chystaný státem, který bude možno sledovat na Příbramsku.

Parkování se má zlepšit
Došlo také na otázky kolem veřejné dopravy či parkování Středočechů přijíždějících do Prahy, v čemž hejtmanka slibovala zlepšení: chystá se masivní budování záchytných parkovišť P+R ještě na území středních Čech, kde lidé přijíždějící z obcí k hlavním tahům budou moci zanechat své auto (či odložit kolo) a přestoupit na veřejnou dopravu. Nejlíp na vlak; vítán je každý, koho se podaří dostat ze silnic.
Není však dobrou zprávou, že řada železnic ve středních Čechách není v dobrém stavu – a mnohé jsou navíc na hranici kapacity. To zklamalo šéfa ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landu, jenž míní, že autobusy potřebují od železnice pomoc. Lukáš Svoboda z krajské správy silnic také upozornil na dopravní souvislosti mohutného rozvoje Letiště Václava Havla na pomezí metropole a středních Čech. I tam bude třeba zajistit lepší dopravu – přičemž zdaleka nejde jen o chystanou železnici s napojením nejen na Prahu, ale i na Kladno. Důležité je to nejen z pohledu cestujících, ale i kvůli zaměstnancům.

Krabicím kraj nefandí
I jiných oblastí než silnic a kolejí se týkaly dotazy čtenářů středočeských vydání Deníku a Pražského deníku tlumočené moderátorem Skřivánkem. K obřím skladům podél dálnic hejtmanka uvedla, že „krabice“ stojící u dálnice D1 asi nikdo nezlikviduje – její tým během dvou let ale znemožnil výstavbu řady dalších. Deset milionů korun poslaných organizátorům oslav 115. narozenin motocyklové značky Harley-Davidson Jermanová označila za smysluplně vynaložené peníze a investici, jež se kraji vyplatila. Šlo o prezentaci regionu zcela odlišnou od všech předchozích – a hejtmanka nepochybuje, že se movití motorkáři budou vracet: jako turisté i se svými rodinami.
Z pléna však zazněly i poměrně specializované otázky; opět hlavně k dopravě. Týkaly se třeba vysokorychlostních železničních tratí (jak z hlediska dopravy, tak obav občanů z dopadů na životní prostředí). Ředitel benešovské firmy Baest František Kulovaný zase otevřel téma rekonstrukce kruhových objezdů a možnosti jejich přizpůsobení pro průjezd nadměrných nákladů.
