Pro závěrečné období její platnosti se však nečekají žádné dramatické zvraty – či snad dokonce popírání zásad, které platily dosud. Jde především o lepší zacílení činnosti středisek ekologické výchovy, jejichž vybavenost se během uplynulých šesti let zlepšila díky investičním dotacím Evropské unie i kraje, a snahu účinně oslovovat nejen mládež. Větší pozornost by měla být věnována třeba práci s dobrovolníky – a více informací by se mělo dostat rovněž k seniorům.

Především nejde o to pořádat hurá akce – ve stylu to je fajn, že máme vzdělávací ekoprojekt – ale důležité jsou výsledky, tedy konečný dopad. Slovy tvůrců koncepce: obor environmentální osvěty se stále více soustřeďuje na efektivitu vzdělávacích aktivit i sledování kvality procesů v organizacích, které je zajišťují. Aktualizace středočeské koncepce současně reaguje na přijetí nového Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025. Ten – opět řečeno tak trochu po úřednicku – na rozdíl od minulosti už neklade takový důraz na pouhé formy, ale na cíle. Vzdělávací projekty jsou tedy důležité, to ano – nemá však smysl pořádat je samoúčelně. Podstatný je efekt, který přinesou.

Aktualizace však není jen reakcí na nový státní program, připomněl v pondělí náměstek hejtmanky s kompetencí pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera (ČSSD). Konstatoval, že jejím účelem je také zohlednit změny a dosažené výsledky v ekovýchovné činnosti. „A také zvolit si priority na poslední tři roky platnosti koncepce a zaměřit se na konkrétní úkoly, které budou v souladu s reálnými možnostmi Středočeského kraje a krajského úřadu,“ upozornil Petera, že dokument nepřináší jen obecné proklamace. Jde o to stanovit, co přesně se má udělat – a dá se zvládnout.

Návrh aktualizace středočeské koncepce klade stejně jako nový státní program důraz na klíčové kompetence namísto témat – a od členění podle cílových skupin, na něž se má osvětová činnost zaměřovat, přechází ke strategickým oblastem. Přenáší se tedy důraz ze slova „oslovovat“ na výraz „dosahovat“. To vše i s využitím dosavadních dobrých zkušeností z činnosti krajských ekovýchovných středisek.