„Ten zaregistroval skupinu tří dětí na kolech, která přijela k automatu. Jeden z chlapců zavolal a poté ujel do ulice Jaroslava Foglara. Zde ho strážníci zadrželi. „Jednalo se o teprve sedmiletého hocha, který se k volání přiznal. Hlídka chlapce předala matce a sdělila, čeho se její syn dopustil," uvedla k události mluvčí Městské policie Kladno Markéta Fröhlichová.

Překvapení však čekalo strážníky druhý den, neboť chlapec se i s rodiči dostavil na služebnu, kde projevil nad svým jednáním lítost, omluvil se a strážníkům předal sáček plný lízátek.

„V tomto případě se jednalo o klukovinu, která dobře dopadla. Pokud však někdo zneužívá linku opakovaně, může mu být uložena pokuta až do výše dvě stě tisíc korun. V horším případě může totiž dojít k blokování linky v době, kdy je například někdo v ohrožení života," konstatovala mluvčí.

'Hrají' si i dospělí

Zneužívání tísňových linek dětmi není podle Markéty Fröhlichové zase až tak úplně výjimečná záležitost.

„Setkáváme se s tím i na naší tísňové lince. Většinu telefonních budek máme pod dohledem bezpečnostních kamer, takže takové výrostky většinou chytíme. Trochu složitější to je, pokud volají z mobilu. Někdy linku zneužívají i dospělí. Operátoři se setkávají s případy různých opileckých excesů, třeba že někdo volá a chce odvézt domů, nebo si chce prostě jen popovídat," poznamenala mluvčí strážníků.

Také operátoři kladenského operačního střediska záchranářů mají s podobnými voláními špatné zkušenosti. Ty, kteří zneužívají jejich tísňovou linku, dělí na takzvané prozváněče a prudiče, tedy ty, s nimiž hovor trvá méně než deset vteřin. Z přibližně 180 tisíc ročně přijatých hovorů bývá prozváněcích kolem 13 tisíc a prudičských více než 18 tisíc.

Teatrální výstupy

„Úplně nejhorší jsou případy, kdy volající dotáhne svůj teatrální výstup, že je někdo v ohrožení života, tak daleko, že posádky vyjedou na oznámené místo. A pak má asi velkou legraci pozorovat, jak tu záchranáři nikoho nenajdou. Naštěstí se ale jedná jen o ojedinělé excesy," řekla mluvčí Středočeské záchranné služby Petra Effenbergerová.

Se zneužíváním tísňových linek 150 a 112 se setkávají i v kladenském operačním středisku středočeských hasičů. To potvrzuje i výše popsaný případ.

Čtěte také: Hasiči oslavili Den linky 112, lidé cvičně mluvili s operátory