„V současnosti je takzvaný influencer marketing nejpřirozenější cestou pro vybudování mezinárodní pozice na trhu. Influencer je sledován komunitou stovek tisíc lidí, kteří jsou k němu velmi loajální. Ti pak činí nákupní rozhodnutí na základě názorů svých hrdinů,“ uvedl Jakub Kulhánek, projektový manažer Středočeské centrály cestovního ruchu.

Například indonéskou bloggerku Christinu Tan na instagramu sleduje půl milionu lidí. Fotky ze svých cest sdílí i na další instagramové profily, jejichž sledovanost se pohybuje v řádu milionů. Podobně na tom jsou i kyperský fotograf Kenan Hurdeniz a dvojice amerických cestovatelů vystupujících pod přezdívkami Bobo a Chichi. V současné době každý z nich na své profily na sociálních sítích sdílí fotky z míst, která navštívili v říjnu ve středních Čechách. Lidé z celého světa si tak můžou prohlédnout lákavě barevné fotografie Kutné Hory, Karlštejna, Brd, ale třeba také zámků Liblice a Mcely.

„Ve středních Čechách jsem byl poprvé. Kromě krásných památek jsem jako fotograf ocenil to obrovské množství druhů zvířat, které jsem mohl fotit,“ popsal své dojmy Kenan Hurdeniz.

Také Christina Tan byla návštěvou nadšená. „Okouzlila mě hlavně krása Kutné Hory. Největším, i když trochu hororovým, zážitkem byla návštěva kostnice v Sedlci,“ řekla.

Je to právě Kutná Hora, která už dlouhou dobu táhne turisty nejvíc. V závěsu za ní zůstávají Průhonický zámek, Karlštejn a mladoboleslavské Škoda Muzeum. Například proslulá kostnice v Sedlci již letos stihla přivítat téměř 400 tisíc návštěvníků. Naproti tomu vodní elektrárny návštěvníky příliš nelákají. Vodní elektrárna Vrané nad Vltavou, Obříství či Kamýk se již delší dobu trpí nezájmem ze strany turistů a jejich návštěvnost se pohybuje v desítkách lidí.

Hlavním pozitivem Středočeského kraje je jeho provázanost s hlavním městem, což ocenili i samotní blogeři. „Je skvělé, že nemusíte cestovat daleko, abyste měli bohatou dovolenou. Praha je skvělá základna pro výlety k některým méně známým památkám středních Čech,“ sdělili Bobo a Chichi.

Taková strategie se ale příliš neslučuje s plány Středočeské centrály cestovního ruchu, která chce cílit spíše na turisty ochotné v kraji přespat. Tomu má napomoci i propagace ubytování. „Středočeská centrála cestovního ruchu tvoří cílené programy pro turisty spojené s ubytováním. Turistům představujeme širokou nabídku možností od stylového ubytování s rodinnou atmosférou po luxusní zámecké hotely,“ uvedla její ředitelka Markéta Wernerová.

Pomoci mají právě i oslovení blogeři, kteří strávili několik nocí na zámcích Mcely a Liblice. „Překvapilo mě, kolik možností luxusního ubytování střední Čechy nabízejí,“ poznamenala indonéská bloggerka. Na obou zámcích si ona i její kolegové užili wellness i jízdu kočárem.

Wernerová přiznává, že střední Čechy se dříve na cestovní ruch příliš nezaměřovaly. Teď má být ale všechno jinak a na cestovní ruch se klade velký důraz. „Posílili jsme komunikaci s médii a jen letos jsme střední Čechy představili mimo jiné novinářům z USA, Dánska, Řecka, Indie a Rumunska. Také jsme zahájili spolupráci s dalšími influencery,“ popsala.

Nejsou to ale jen turisté, na které centrála zacílí. V lednu příštího roku bude jedním z vrcholů marketingu zahájení provozu Středočeské filmové kanceláře, jejíž primární úlohou bude přilákat do regionu filmové štáby. I to by mělo do budoucna přivést do středních Čech další návštěvníky, kteří si budou chtít prohlédnout místa ze svých oblíbených filmů.

Karolína Sýkorová