Terčem jsou auta

Zásadnější ohlas, který by aktuální upozornění na smog vzbudila, Deník tentokrát nezaznamenal. Zřejmě i proto, že letní smog (na němž se podílí především zvýšené koncentrace přízemního ozonu dané působením slunečních paprsků na exhalace související s lidskou činností), není tolik nápadný. I tak však lze zaznamenat varování: jde o hrozbu, již není radno podceňovat.

Stejně jako šeď zimního smogu bývá i ten „neviditelný“ letní často dáván do souvislosti s dopravou. Konkrétně s používáním spalovacích motorů. Byť příčin je mnohem více, auta jsou snadným a vítaným cílem. Tentokrát však z Prahy do středních Čech neputovaly myšlenky, jaké šokovaly před devíti měsíci. Loni v listopadu.

Pozornost i rozhořčení středočeských politiků tehdy vzbudily informace o opatřeních zvažovaných pro případ vyhlášení smogové situace. Proti takovým myšlenkám, které vnímali jako možnost omezit vjezd motorových vozidel do hlavního města, se důrazně ohradili středočeští radní, poukazující nejen na to, že by to znamenalo dopravní kolaps daný jak nemožností cestovat, tak zablokováním okolí metropole. Středočeši také partnerům vzkázali, že ovzduší hranice Prahy nezná, a tak by opatření v podobě smogové regulace dopravy vlastně nikomu užitek nepřineslo; jen škodu.

Na tehdejší výhrady středočeských radních z ANO a ČSSD reagovala jejich pražská kolegyně Jana Plamínková (STAN) upozorněním, že připravovaný návrh regulačního řádu, teprve předkládaný k připomínkám, nepočítá s uzavíráním silnic a odkláněním aut či jejich tříděním podle registračních značek na společné hranici (jak se mylně domnívají na hejtmanství), ale s omezením pohybu aut po celé metropoli. S platností jak pro mimopražské řidiče, tak obyvatele hlavního města.

Aktuálně debaty o opatřeních kolem smogu utichly – a lze odhadovat, že nejméně opět do listopadu to tak i zůstane. Téma sice může zaznít v rámci předvolební kampaně, je však možno předpokládat, že do voleb mnoho zásadnějších podnětů z pražského magistrátu nepřijde. A co bude pak, lze odhadovat spíš až nad volebními výsledky.

Za lepší vzduch pivem

Boj se smogem získal v uplynulých dnech mnohem úsměvnější podobu. Pivní. Praha vybídla řidiče (přičemž cílí především na šoféry služebních vozů), aby místo jízdy ze zaměstnání nechali auto stát a cestovali městskou hromadnou dopravou – s tím, že se cestou z práce mohou společně s kolegy zastavit na pár orosených.

Ani v tomto případě však nechyběly středočeské souvislosti. Se společností, která vaří pivo například ve Vysokém Chlumci na Příbramsku, podpořil magistrát svou výzvu týmovou soutěží o lednice s ležákem příznačně nazvaným Pražský chodec. Ty právě nyní dostávají firmy, které postavily největší týmy řidičů ochotných vzdát se kvůli zlatavému moku jízdy do práce autem. I to by mělo přispět k tomu, že se pár šoférů změní na cestující. Jak totiž magistrát neopomněl zdůraznit, cílem kampaně rozhodně není nabádat řidiče, aby požívali alkohol.