Kraj doplatí čtvrtinu

Středočeši, na které se vztahuje 75procentní sleva z běžného jízdného daná zákonem, nebudou muset platit ani zbývající čtvrtinu. O proplacení jízdného mohou zpětně požádat kraj. Podle předpokladů na to letos padne zhruba 30 milionů korun; pro příští rok se má v rozpočtu počítat se 60 miliony.

Možnost nechat si proplatit jízdné není vázáno na sociální situaci – plošně se vztahuje na chudé i bohaté – ani na konkrétní cestování: tedy třeba pouze na jízdy do školy a ze školy či dejme tomu cestování k lékaři. Příspěvky pro žáky a studenty se však týkají pouze těch, kteří skutečně jsou dojíždějícími. Takže: pokud se skamarádí spolužáci ze školy ve Městě, ten, který bydlí ve Vísce, může jet bezplatně na návštěvu třebas i o víkendu. Když ale do Vísky vyrazí oplatit návštěvu ten, který je přímo z Města, čtvrtinové jízdné zaplatí; na něj se možnost proplácení jízdného nevztahuje.

Naopak dojíždějícím může být proplaceno cestování i v případě, že navštěvují školu nebo učiliště mimo střední Čechy – půjde však pouze o jízdné na území kraje. Proti tomu se na jednání zastupitelů ohradil Petr Štěpánek (STAN), hovořící o diskriminaci. „U nás na jižní periferii Středočeského kraje se většinou dojíždí do škol v Jihočeském kraji,“ nabídl Štěpánek zkušenost z obce Petrovice na Příbramsku.

Objevují se námitky

O zpětné proplacení jízdného mají občané moci žádat prostřednictvím formulářů, které budou k dispozici na středočeském webu kr-s.cz i na pokladnách dopravců. Většina žádostí se podle předpokladů vyřídí elektronicky, pro seniory však bude zachována i papírová verze. Aby lidé mohli kraj požádat o peníze na úhradu jízdného, na většině kraje musí vlastnit předplatní časový kupon (měsíční, čtvrtletní nebo roční).

Stoprocentně to však neplatí. Jak před hlasováním zastupitelů upozornila Věra Kovářová (STAN), na území kraje fungují tři tarifní systémy: vedle stále se rozšiřující Pražské integrované dopravy (PID) ještě SID a PAD – a právě v PADu časové jízdenky neexistují. „V tomto systému ji koupit nelze,“ potvrdil radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Bude se to dělat po jednotlivých jízdenkách,“ přiblížil řešení do doby, než pokročí integrace regionu do PID. „Integraci je třeba urychlit,“ poznamenal náměstek hejtmanky Gabriel Kovács (ANO). Na námitku Kovářové, že po školácích těžko žádat, aby si denně schovávali dva lístky, Kovács připustil, že ucelená řada nebude vyžadována: „Je zbytečné, aby se u školáků prokazoval celý měsíc – období bude výrazně kratší.“

Co řekli krajští zastupitelé
Martin Kupka (ODS): Tohle je bohapustý populismus, pro který neexistují žádné sociální důvody – a v České republice navíc existuje podpora na dopravu. Ve výsledku je to asociální opatření: peníze budou scházet tam, kde budou potřeba.

Karel Horčička (ČSSD): Tato věc je na základě koaliční smlouvy. My se za to nestydíme a považujeme to za správnou věc. Kolegové z ANO našemu požadavku vyhověli.

Jan Skopeček (ODS): Vyhazujete peníze bez ohledu na to, jestli to ta rodina potřebuje. Je to plýtvání penězi a pokračování politiky zavedené za Davida Ratha.

František Petrtýl (ANO): Nevím, jaký systém by mohl zohlednit sociální aspekt; rozhodli jsme se pro plošné zavedení. U seniorů lze očekávat nárůst počtu jízd. Je to určitá podpora; zaslouží si, že mohou častěji cestovat.

Věra Kovářová (STAN): Stát poskytl slevu 75 procent, která umožní cestovat všem; považujeme to za významnou pomoc sociálně slabým. Nebylo by lepší, aby kraj dal peníze na zkvalitnění dopravní obslužnosti?

Ivan Cinka (KSČM): Na systému se pracovalo tak, aby byl co nejjednodušší pro lidi i pro krajský úřad. Není třeba potvrzení ze školy. Jen je nepříjemné, že se peníze musí proplácet zpětně. Ale dát tu sumu do tarifů, přišli bychom o slevu 75 procent od státu.