V přízemí muzea má svou instalaci panoramatických „tapet“ pod názvem Skenyreality Veronika Šrek Bromová. Podkladem pro velkoplošné tisky byly panoramatické fotografie snímané mobilním telefonem, např. při procházkách autorky přírodou a zahradou. Snímky stop ve sněhu, kompostu, trávy rozrušené chodbičkami hlodavců, rozpraskaného povrchu hlíny nebo pohozených hraček na dětském pískovišti obepínají celý výstavní prostor kolem dokola a ukazují tak „skeny“ reality světa obklopujícího jejich autorku. Výstavu doplňuje otisk těla autorky v hlíně pocházející z bývalých benešovských kasáren.

Ve sklepení muzea představily multimediální výstavu Regulace blízkosti její dvě mladé autorky – Viktória Černegová a Olga Sosnowska, které se poznali při studiu na Akademii výtvarných umění v Gdaňsku. Obě umělkyně spojovalo téma rodiny a lidských vztahů, především vztahu matky a dcery, které pro výstavu podrobněji zpracovala Viktória, jak v sérii fotografií matek a dcer, tak např. ve své knížce Matka. Olga se více věnovala tématu lidského kontaktu formou objímání a obě autorky se v celkové instalaci výstavy navzájem velice dobře doplňují.

V sále v prvním patře nádherně zrekonstruované secesní budovy muzea vystavuje svá díla benešovský rodák, výtvarník, teoretik umění a pedagog Jaroslav Vančát. Jedná se o díla vytvořená pomocí dotykové obrazovky počítače a následně vytištěná na plátno. Výstava nese název Interakce a i návštěvníci výstavy si mohou „interaktivně“ vytvořit své vlastní dílo na podkladě počítačových obrazců na dotykovém monitoru a ihned si ho vytisknout na připojené tiskárně. Jaroslav Vančát dodal všem třem výstavám i další, symbolický rozměr – datum zahájení výstav bylo vybráno na den, kdy tento umělec oslavil své 70 narozeniny.

Expozice Skenyreality a Interakce si mohou zájemci prohlédnout do 12.května 2019, výstavu Regulace blízkosti až do 29. srpna 2019, od úterý do neděle mezi 10 až 18 hodinou.

Martin Zoun