„Nominace mi dává kromě neobyčejné radosti i znamení, že má smysl, abych se vytváření komiksů věnoval i v budoucnu. Zároveň si moc vážím toho, že jsem mohl být nominovaný za studentskou práci vedle zkušených komiksových kreslířů,“ uvedl Matěj Kolář. Připomněl tím například i to, že v nominované trojici je vedle něj také jeho pedagog Václav Šlajch, pod jehož vedením studenti ztvárnili Páleníčkovy komiksy v knize Iogi. Ta loni zabodovala na japonské mezinárodní soutěži, když poprvé pro Česko získala bronz při 15. ročníku ceny Japan International Manga Award za nejlepší komiks.

Komiksové ceny Muriel pomáhají talentovaným tvůrcům zviditelnit se a prosadit ve světě komiksu, zároveň jsou oceněním jejich práce a talentu. Oceňují vždy v prvním čtvrtletí autory komiksových děl vytvořených v předešlém roce. V rámci udílení cen Muriel bude vyhlášena také Cena Magnesia v kategorii nejlepší studentský komiks. V ní jsou letos nominováni také dva Matějovi spolužáci, Andrea Bialková (Amerika ďaleko) a Štěpán Lipus (Chutné chapadlo).

close Matěj Kolář info Zdroj: se svolením amic.cz zoom_in Matěj Kolář

Slavnostní vyhlášení vítězů Komiksové ceny Muriel se uskuteční v úterý 21. února v pražském kině Edison Filmhub a slovem ho bude provázet ilustrátor a výtvarník Tomáš Chlud. Přímý přenos odvysílá web ČT Art.

Kdo je Matěj Kolář?

Až do nástupu na vysokou školu se komiksům příliš nevěnoval.

„Dokonce jsem byl komiksem nepolíbený i jako čtenář. Během studia jsem ale měl možnost si jeho tvorbu vyzkoušet a rychle jsem si ji oblíbil. Snažím se nyní komiksu více věnovat a dále ho objevovat,“ tvrdí mladý kreslíř.

Rodné místo, tedy Pyšely jeho tvorbu bezpochyby ovlivnilo.

„V poslední době je pro mě jedním ze zajímavých motivů kontrast mezi vybetonovanými velkoměsty a přírodou obklopenou vesnicí. Donedávna jsem na vesnici žil a vždy pro mě byla všudypřítomná příroda samozřejmostí. Před pár lety jsem se ale přestěhoval na pražské sídliště, které je plné nových vjemů,“ popisuje Matěj zdroj své inspirace. „Baví mě při tvoření přemýšlet nad vizuální rozdílností a rozmanitostí různých míst a reflektovat je. I proto mě bavila práce na komiksu Undercurrent, kde se mísí působivá megalomanská architektura velkoměsta s ostrůvky přírody.“

Práce na příběhu Undercurrent byla pro Matěje jeho první zkušeností se scénářem napsaným cizí rukou. A hodnotí ji pozitivně.

„Skrze text jsem si dokázal lehce představit atmosféru místa děje, přestože jsem tam nikdy nebyl.”

Jeho lepší představě pomohly také fotografie a videa, která měl společně se scénářem k dispozici. Příběh Matěje zaujal především svou snovou linkou vedoucí vedle té hlavní, dějové.

„Bylo potřeba je odlišit stylem kresby, což jsem bral jako zajímavou výzvu,“ připomněl.

Matějova představa o Japonsku byla však velmi abstraktní a v podstatě srovnatelná s představou o jakékoli jiné vzdálené, nikdy nenavštívené zemi.

„Především kvůli tomu, že jsem nikdy nepronikl do japonské kultury skrze mangu, anime nebo jiný pro Japonsko známý typ umění. Nemusel jsem proto v sobě žádné stereotypní představy bořit. Největší úsilí bylo nakonec potřeba vyvinout na to, aby postavy i prostředí nepůsobily příliš evropsky,“ je přesvědčený.

V současnosti Matěj pracuje na diplomové práci, komiksu, jehož hlavním motivem bude vyrovnávání se hlavního hrdiny s nostalgickými vzpomínkami a snaha vrátit se do atmosféry dávno prožitých okamžiků.

„Rozhodl jsem se vymyslet si vlastní příběh, který plánuji postavit na mých osobních zážitcích z několika putování po Evropě na kole,“ dodává.