Tamější hrad do neděle hostí Noir Film Festival. Prostřednictvím twitteru pozval k návštěvě i krajský úřad, připomínající „unikátnost v našem i evropském měřítku“. „Výlučnost jí dává úzké zaměření na fenomén filmu noir – a zčásti také fakt, nikdo přesně neví, co to film noir je,“ uvádí k této přehlídce.

Dramaturgové festivalu Jana Bébarová & Milan Hain přibližují tento žánr jako díla vycházející z tradice amerických filmů ze 40. a 50. let minulého století, kdy část hollywoodské produkce cíleně vytvářela protiklad k tehdy převažující filmové pohodě: uhlazeným snímkům majícím nabízet únik od těžké doby, či přímo povzbuzovat optimismus. Tato díla odrážela zcela jiné pocity: válečnou úzkost, poválečný zmar a atmosféru všudypřítomné paranoie studené války. Projevovalo se to jak v ději (někdy s tak zamotanými zápletkami, že jsou až neproniknuté, a koncem, který vážně není pohádkový), tak ve vizuální podobě; třeba hrou světel a stínů využívající možnosti černobílého materiálu. Tahle díla, jež rozhodně nepředstavují filmovou limonádu, našla řadu příznivců. A také následovníků: napříč historickými obdobími, kulturami i různými kouty planety; od Velké Británie po Japonsko.

To vše má dopad na festivalové dění v Českém Šternberku. Přehlídka na hradě, kde filmům patří pět sálů a jedno nádvoří (další pak hostí hudební programy), nabízí dávku mrazivých filmových dramat, detektivek a thrillerů v podobě snímků z USA, Československa a Indie, připomněla Bébarová. Obzvlášť připomíná reflexi palčivých otázek rasismu a xenofobie, zmítajících americkou společností. Nechybějí však ani témata nelehké sociální situace válečných veteránů, bigamie, vyrovnávání se s tělesným hendikepem či přiblížení pozice bezprizorních svobodných matek nebo prázdných životů frustrovaných žen v domácnosti ze zdánlivě idylického předměstí.

Do programu byl mimo jiné zařazen i snímek z roku 1921 Příchozí z temnot, němý film s živým hudebním doprovodem, který se zčásti natáčel i právě na Českém Šternberku. Projekce dvou televizních detektivek (Načasovaná smrt, Muž v osidlech) a vzpomínkové večery zase byly pojaty jako uctění památky letos zesnulé české herečky Hany Maciuchové. Zástupci domácí (tedy někdejší československé) produkce jsou dále snímky Romeo, Julie a tma, Ošklivá slečna či Hadí jed. Nebo psychologické drama Závrať z roku 1962, ve spolupráci se společností Magic Box vydané ve speciální festivalové DVD edici. Znamená to, že během festivalu je k dostání za 130 Kč; pak se cena zvedne na 159 Kč. Výsledek tvůrčí spolupráce scenáristy Jana Procházky s režisérem Karlem Kachyňou přibližuje zvláštní a znepokojivou přitažlivost mladé dívky a staršího muže.

Z novější produkce s noirovými tóny obzvlášť zaujme čtveřice filmů v režii bratrů Coenových. Dramaturgie vybrala jejich debut Zbytečná krutost (1984), konverzační gangsterku Millerova křižovatka (1990), která stojí ve stínu kultovního Farga (1996) – a také v Cannes oceněného, vizuálně opulentního Muže, který nebyl (2001).