Experimentální prostor pod Benešovem sice bude zpočátku zahrnovat nedlouhou část středověké historie města, ale i tak tam bude opravdu dost k vidění.
K tomu přispěje i poměrně vysoká částka dva a půl milionu korun nutná na úpravy podzemí a jeho vybavení originálními interaktivními předměty z dílny výtvarníků Jiřího Suchánka a dua Penocze, což jsou Dagmar Petrovická a Eva Nováková. Jejich předměty si pak budou moci osahat a vyzkoušet na vlastní kůži a smysly všichni, kteří se do podzemí města vypraví.

„V podzemních chodbách, které byly upravovány v několika etapách, naleznou zvukové, světelné nebo interaktivní instalace," přiblížila Petra Orsáková z benešovské radnice s tím, že při přípravě odkryli dělnic ještě jeden zajímavý výklenek, do něhož později přibude další interaktivní dílko.

Ty, které ale návštěvníci hlubin uvidí a na vlastní smysly vyzkoušejí, mají vypovídající názvy – duhové vejce, kolovrat, elektrická tůně či vlny.

Deset návštěvníků, což je maximální kapacita jedné skupiny lidí, kterou organizátoři do podzemí najednou vpustí, bude moci artefakty oživit vlastními silami. Zajímavý je například kolovrat, který na principu snímače rychlosti jízdního kola, posílá impulz a rozeznívá jakousi zvonkohru.

Jenže to, za jak dlouho se k atrakcím jednotliví návštěvníci dostanou, je zatím nevyřešená otázka organizátorů. Například při zájezdu školy bude exkurze do benešovského podzemí zdlouhavá a pro ostatní návštěvníky nejspíš demotivující. Jednotlivé návštěvy katakomb totiž nebudou vázané časovou vstupenkou a návštěvníci si budu moci hrát, jak dlouho je to bude bavit…

„Až návštěvník vyjde ven, další bude vpuštěn," potvrdila Petra Orsáková.

Do podzemí, které před spuštěním projektu posuzovali z pohledu bezpečnosti odborníci, budou návštěvníci vstupovat s ochrannými přilbami. „Jsou tam snížené stropy a některé z nich se vlivem zemní vlhkosti drobně drolí," vysvětlila Orsáková roli helmy.

Jiří Suchánek, umělec, který funkční artefakty pro Benešov vytvářel, přiznal, že se jedná o originály vytvořené právě pro benešovské podzemí.

„Hodně práce mi dalo například vytvoření vodní tůně nebo vejce. To bylo komplikované kvůli programování," připomněl Jiří Suchánek.