Psal se rok 1926, když se na Severní pól vydala skupina objevitelů a dobrodruhů. Nechyběl mezi nimi ani slavný norský polárník Roald Amundsen. Ve dvacátých letech minulého století, kdy Arktida i Antarktida byly stále poměrně neprobádaným územím, by každá podobná cesta vzbudila pozornost. Jenže tato expedice zaujala svět ještě o trochu víc. Šestnáctka mužů se totiž k Severnímu pólu rozhodla doletět vzducholodí. A to se jim i podařilo.

„Celá cesta se stala jedním obrovským úspěchem. Vzducholoď Norge (Norsko) se již den po startu z Ny-Ålesundu dostala nad Severní pól a následně pokračovala v letu až na Aljašku," připomíná CNN.

Nyní, téměř sto let od této přelomové cesty, se historie možná zopakuje. Švédská startupová společnost OceanSky Cruises totiž plánuje do několika let uskutečnit téměř totožnou výpravu - tedy dovést zájemce nad Severní pól ve vzducholodi. Nedávno spustila rezervace pro tuto cestu. V luxusních kajutách se má nad ledovou krajinu dovést při jednom letu šestnáct lidí. A pokud vše půjde bez problémů, podobné cesty se budou opakovat každý týden.

„Hlavní myšlenkou, na které společnost stojí, je navrátit lidem pocit dobrodružství, jaký zažívaly dřívější generace při letech vzducholoděmi, to vše ale s pohodlím a bezpečnostními vymoženostmi, jaké nabízí technologie jednadvacátého století," shrnuje CNN.

Rozhodně však nepůjde o levný špás. „Cena za dvoulůžkovou kabinu je 232 845 dolarů," upozorňuje CNN. V přepočtu na české koruny jde o částku zhruba pět milionů.

Ideální dopravní prostředek 

Společnost OceanSky Cruises sice zatím neuvádí, vzducholodě od jaké firmy pro plánované cesty zvolí, podle CNN je ale v současnosti jediným výrobcem, schopným dodat stroje požadovaných parametrů britská společnost Hybrid Air Vehicles a její vzducholoď Airlander, o níž Deník psal nedávno.

Podle spoluzakladatele startupu nabízejícího cesty na Severní pól jsou právě vzducholodě tím nejideálnějším prostředkem, jakým se do této části Země vydat. Mimo jiné proto, že jsou schopné fungovat maximálně ekologicky, zajistí ale pasažérům také dostatečný komfort. „Můžeme klesnout až na výšku devadesát metrů, možná i jen třicet, a plout stejnou rychlostí, jako při jízdě na kole. Tím dokážeme nabídnout pasažérům jedinečný pohled na polární oblast," nastínil Carl-Oscar Lawaczeck.

Podle aktuálních plánů společnosti by se šestnáctka pasažérů dovezla na Severní pól v osmi dvoulůžkových kajutách, připomínající hotelové pokoje či kajuty na luxusní jachtě. O pohodlí cestujících se má starat sedmičlenná posádka. Startovat se má z Norska, a celý výlet má trvat šestatřicet hodin. Jeho součástí bude i šestihodinová zastávka u Severního pólu, kdy vzducholoď přistane na zemi a pasažéři budou moct vstoupit na led.