V ČLÁNKU SI PŘEČTETE
Ne všechny hračky jsou si rovny
Vědkyně a oceňovaná autorka knih o dětském vývoji, Anya Dunham, upozorňuje na svém instagramu, že jednodušší hračky jsou pro děti vhodnější. Děti jsou podle ní malí vědci, kteří pozorují a testují svět kolem sebe.
„Pětiměsíční miminko se díky hře naučí, že objekty padají. Je roky vzdálené od toho, aby tuto zkušenost popsalo jako gravitaci. Ale objevilo určitý vzorec,“ vysvětluje Dunham.
Nahrává se anketa ...
Okolo šesti měsíců začne miminko pozorovat rozdílné chování kapalin a pevných látek a kolem 8. měsíce pochopí, že objekty nepřestanou existovat, když mu zmizí z očí.
Co s tímto objevováním mají společného hračky?
„Když vybíráte hračky, myslete na to, kolik vzorců bude s jejich pomocí dítě moci objevit,“ radí Dunham. Obyčejná dřevěná kostka dítě naučí mnoho vzorců – hranaté objekty se nekutálí, kostka spadne, když ji pustím, kostky se mohou skládat na sebe a při určité síle spadnou. Naopak interaktivní hrající a blikající hračka dítěti podle Anyi Dunham poskytuje jen velmi omezený prostor pro učení.
Analogové nebo digitální hračky?
Neuropsycholožka Laura Phillips pro rodičovský magazín Parents upozorňuje na rozdíl mezi analogovými a digitálními hračkami. Jedna z nejlepších hraček pro dětský vývoj je také podle ní obyčejná dřevěná kostka. „Nejenže kostky rozvíjí jemnou motoriku, ale učí děti řešit problémy a rozvíjí fantazii,“ zmiňuje pro webový magazín vědkyně.
Co opravdu potřebuje dítě znát do první třídy:
Právě dřevěné kostky patří mezi hračky analogové. Hraní s nimi dítě rozvíjí a navíc podporuje interakci s rodičem. Naopak u hraček digitálních je interakce s rodiči či sourozenci značně omezená. Navíc si u nich dítě zvyká na vysokou úroveň stimulace, které se analogové hračky nemohou rovnat. Dítě zvyklé na technologické interaktivní hračky může ztratit zájem a motivaci hrát si s obyčejnými kostkami.
Bez tabletu už si neumí hrát
Svou zkušenost s digitálními hračkami má také táta dvou dcer, 2 a 4 roky. „Starší dostala tablet, když se narodila mladší dcera. Mysleli jsme, že nám to ulehčí sžívání, když se bude žena potřebovat věnovat miminku,“ vypráví 35letý Martin, který si přál zůstat v anonymitě.
„Nejsme na to pyšní. Na tabletu nemá žádný nevhodný obsah. Má nastavené limity, ale připadá mi, že si bez něj už neumí hrát,“ vypráví nešťastný táta. Podle jeho slov mají přitom děti pokoj plný drahých hraček. „Mají značkové panenky, domečky, lego, vláčkodráhu, kuchyňku,“ vyjmenovává Martin. „Všechno je zajímá jen chvilku. Jediné, co je opravdu baví, je tablet,“ stěžuje si.
Jeho zkušenost není ojedinělá.
„Můj šestiletý syn si radši hraje na tabletu, než aby šel ven nebo si hrál s hračkami. Každý den je boj,“ svěřuje se na rodičovské sekci fóra Reddit uživatelka.
Stejnou zkušenost přidává další maminka:
„Čtyřletý syn je pořád na tabletu, nebo hraje na tátově konzoli. Snažím se ho zapojovat do společných aktivit, nebo ho motivovat k hraní. Ale s hračkami si hrát neumí, místo toho s nimi jen hází. Když nemá tablet, pořád jenom chodí a stěžuje si, že se nudí a ptá se po tabletu,“ svěřuje se na Redditu.
Digitální hračky nejsou nebezpečné, nesmí ale nahradit ostatní
Digitální hračky nemusíte nutně vyřazovat úplně. Je ale vhodné, aby dítě mělo dostatek prostoru na hru i jednoduchými hračkami, které mu poskytují prostor pro rozvoj.
„Digitální hračky nejsou nebezpečné samy o sobě. Nebezpečné je, když nahradí čas, který by dítě strávilo jinou vhodnou aktivitou,“ shrnuje neuropsycholožka Laura Phillips.
„Děti budou vždy lákat digitální, svítící a mluvící hračky, ale je nutné dbát na to, aby dítě strávilo čas hraním i s jednoduššími hračkami,“ uzavírá Phillips.
Přečtěte si další články s rodinnou tématikou v nabídce níže: