Carton Cajon je místo ze dřeva vyroben z kartonu. Jeho tvůrce Jan Lála není bubeník a ani nehraje na žádný hudební nástroj. 20 let pracoval v oboru reklamy a polygrafie. Co stálo za nápadem začít vyrábět bubny a proč právě z kartonu?

Jan Lála, majitel firmy Carton Cajon.Jan Lála, majitel firmy Carton Cajon.Zdroj: archiv Carton Cajon

„Mám rád víceúčelové, praktické věci a mám rád karton. Je to materiál, ze kterého rád tvořím,“ prozrazuje Jan Lála.

Všechno začalo v únoru 2016 na akci Víkend pro chlapy (akce věnovaná křesťanské spiritualitě), kam Jana pozval jeho kamarád z mládí.

„Při dotazu, co si mám vzít s sebou, jsem dostal jen strohé instrukce: vezmi si bibli, teplej spacák, rum a buben,“ vzpomíná Jan se smíchem na pozvání od přítele.

Hudební nástroj Carton Cajon.Hudební nástroj Carton Cajon.Zdroj: archiv Carton Cajon

Právě buben byl na této akci důležitý, protože mužský kruh každý den začínal i končil bubnováním. Zde se Jan setkal s cajonem poprvé a nástroj jej uchvátil natolik, že po návratu domů začal přemýšlet, jak a z čeho by mohl cajony vyrábět.

„Výrobců dřevěných cajonů je celá řada, tudy jsem se vydat nechtěl. Hledal jsem materiál, ze kterého by se daly dělat lehké, skládací a designové cajony v malých sériích.“ Pro tyto podmínky byl karton pro Jana jasnou volbou.

Hudební nástroj Carton Cajon složený v praktickém kufříku.Hudební nástroj Carton Cajon složený v praktickém kufříku.Zdroj: archiv Carton Cajon

Pro koho je papírový cajon určený?

Carton Cajon je jednoduchá skládací bedýnka, která unese člověka o váze 150 kg a hodně lidské radosti. První reakce na kartónový cajon od profi bubeníků byly, že je to vtipný dárek, ale amatéři, a hlavně děti, si k němu našili cestu ihned.

„U bubeníků, jsme se, až na pár výjimek, pochvaly nedočkali. Přestože se jedná o buben, přesněji perkusní idiofon, tak naše cajony nejsou určené pro profesionální hraní, tišší bas odsunul je na pole amatérského hraní,“ říká Jan Lála.

To, co je pro jedny nedostatkem, může být pro druhé předností.

„Kartonové cajony, coby levnější a odolnější alternativa k dřevěným cajonům, se uplatní všude tam, kde za málo peněz je potřeba udělat hodně muziky. Používá se jako cvičný buben pro začínající perkusisty, dále ve školách, školkách i zuškách, anebo pro skupinové bubnování na společenských či firemních akcích,“ vypráví Lála.

Carton Cajon se vyjímá také v interiéru.Carton Cajon se vyjímá také v interiéru.Zdroj: archiv Carton Cajon

Bubnování ve školách

Při skupinovém bubnování v třídním kolektivu se tišší bas Carton Cajonu stává nespornou výhodou. I když v jedné třídě hraje naráz 30 dětí, tak nezboří školu. Dále se cajony používají k divadelně-dramatickým aktivitám, kde slouží jako rekvizity nebo kulisy.

„Díky své stabilitě a vysoké užitné nosnosti se používají k při tanečně-pohybových činnostech. Nepotištěné cajony slouží jako 3D malířské plátno. V celém školství, a mám na mysli opravdu celý vzdělávací systém od školek až po vzdělávání třetího věku, se dá Carton Cajon jako učební pomůcka zapojit téměř do jakékoliv výuky,“ dodává Lála.

Hudební nástroj Carton Cajon.Hudební nástroj Carton Cajon.Zdroj: archiv Carton Cajon

Cajony do škol však nebyla původní myšlenka celého projektu. Dospět k rozhodnutí nabízet cajony do škol mu chvilku trvalo.

„Tušil jsem, že to je správná cesta, ale nebyl jsem na ni připraven. Bylo potřeba připravit vhodné didaktické materiály a učební metodiky, bez kterých by cajony učitelé nepoužívali,“ říká Lála.

Díky Carton Cajonu potkal mnoho zajímavých a vzdělaných lidí. Za všechny zmiňuje hlavně Jitku Kopřivovou, hudební pedagožku, která odborné materiály připravila a tím otevřela cestu do školství.

„Společně s Jitkou jsme založili vzdělávací instituci Tamburína s.r.o (akreditovaná u MŠMT), kde se věnujeme elementární hudebně-pohybové pedagogice. To je však již jiný a mnohem delší příběh,“ dodává na závěr Jan Lála.