A tak skutečně poslední legendou byla podle znalců po Jawě 500 OHV z roku 1929 jen Jawa 250 – Pérák, kterou v utajení před nacisty vyvíjeli čeští konstruktéři během války a do ulic ji firma pustila v roce 1946.

Teď tedy znovu čeští konstruktéři vyvíjejí další stroj, který může mít potenciál legendy. Má litrový, původní jawácký motor. Jenže tento stroj, na rozdíl od Péráka, nebude pro každého. Jeho zatím jen odhadovaná cena bude kolem čtvrt milionu korun.

V uzavřeném pracovišti vývoje představil stroj autoru článku jednatel Jawy, František Hruška. Prohlížet ho bylo možné, fotografovat ale ne. A to přes to, že zkušební jezdec Jawy s litrovou motorkou jezdí po běžných silnicích.

A první dojmy autora článku, motocyklového laika sedlajícího kdysi jen Jawu 50 Pionýr, z nové nadupané Jawy?

Stroj je to jak z Hvězdných válek se stopami motorek, které Jawa vyráběla už v meziválečném období.

„A tak jsme to chtěli," přiznal jednatel Jawy František Hruška. „Chceme našim zákazníkům nabídnout tradici i modernu," vysvětlil a připomněl, že cesta k tomu nebyla vůbec samozřejmostí. „Nejstarší část fabriky jsme za poslední dva roky z velké části zbourali a ty novější máme ze dvou třetin zrenovované," připomněl Hruška.

Celý článek najdete v tištěné podobě Benešovského deníku s datem 14. listopadu 2015.