Zatímco ve světě kontrolují rodinné firmy téměř 80 % HDP vytvořeného podnikatelskými subjekty, u nás mají kvůli přetrhané tradici soukromého podnikání podíl sotva čtvrtinový. Podnikatelské prostředí se po roce 1989 vytvářelo postupně a nezřídka velmi bouřlivě. Na výchovu následovníků moc času nezbývalo. Výjimky ale existují. Své o tom ví i zakladatel firmy GUMEX Jan Sedláček, který se v roce 1994 rozhodl společně se svými třemi známými začít podnikat v oblasti hadic, těsnění a dalších produktů z pryže a plastů. Dnes, po více než dvaceti letech, je stále ve vedení rodinné firmy, která zaměstnává přes stovku lidí ve Strážnici, Brně a Praze. „Mám štěstí, že moje děti vzaly starost o naši firmu za svou. Nyní jsou to již ony, kdo posouvají GUMEX dál. Já mám naopak spíše tendenci je brzdit. Někdy se mi to bohužel, nebo možná naštěstí, nedaří," říká Jan Sedláček. V průběhu let oba jeho synové a dcera vyzkoušeli ve firmě různá pracovní zařazení, aby do detailu poznali reálné prostředí. Dnes zastávají ve společnosti vedoucí pozice.

V zahraničí je přirozeně tradice rodinných podniků větší. Více než stotřicetiletou historií rodinné firmy se může pochlubit například německý výrobce lanové a zdvihací techniky Carl Stahl, který na sebe v posledních týdnech upozornil v českých médiích kampaní za bezpečné ukotvení nákladu na nákladních automobilech. Na konci devatenáctého století provozoval jeho zakladatel Jakob Stahl malé provaznictví a dnes má firma své pobočky ve více než šedesáti zemích světa včetně České republiky. Právě v Česku se Carl Stahl rozhodl využít svých zkušeností z řady evropských zemí a přispět k zavedení vyšších standardů bezpečnosti v automobilové dopravě i při jištění lidí během práce nad volnou hloubkou.

Skutečnost, že tradice rodinných firem se v Česku teprve začíná vytvářet, potvrzuje také aktuální průzkum AMSP ČR. Z něj vyplývá, že 58 % majitelů je ochotno prodat firmu mimo rodinné struktury. Specifickou variantou úspěšného podnikání „na vlastní pěst" jsou pak subjekty, které z velkých firem, často se zahraničním vlastníkem, odešly na volnou nohu či založily vlastní společnosti a dokázaly se na trhu prosadit. Příkladem může být značka Sit2stand, jediný specializovaný český výrobce výškově nastavitelných stolů, určených lidem s bolestmi zad. Zakladatel značky Martin Kříž, který se dříve úspěšně živil jako programátor zavedené společnosti, dokázal díky produktu, po kterém je kvůli všeobecně rozšířeným potížím se zády značná poptávka, objevit „díru na trhu" a dnes vyrábí stovky stolů ročně.

Autor: PI