Úřad pro její stavbu vydal kladné stanovisko EIA, čímž uznal, že je z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná. Stavba ale podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pravděpodobně nezačne dříve než za osm let.

Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno a na Benešovsku míjí jen zhruba o tři kilometry Týnec nad Sázavou a o šest pak Benešov.

Podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. I tato méně vhodná varianta je ale pro MŽP přijatelná.

„Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby,“ řekl zpracovatel posudku Josef Tomášek s tím, že pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. „Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro pokračování v dalších fázích realizace, kterým je zahájení územního řízení o umístění stavby,“ dodal Tomášek.

Ředitelství silnic a dálnic teď po analýze závěrů MŽP zahájí přípravu stavby, uvedl ředitel jihočeské ŘSD Josef Pešl. Ředitelství nejprve musí zapracovat do dokumentací připomínky MŽP, získat územní rozhodnutí, poté jej čekají výkupy pozemků a teprve pak může stavba získat stavební povolení. To by podle Pešla mohlo trvat osm až deset let a teprve poté by se mohla komunikace začít stavět.

Trase přes Posázaví dává ŘSD přednost, jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Pro zahájení územního řízení musí existovat odpovídající projekty, uvedl Tomášek. I během této fáze přípravy se budou k těmto projektům opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky ministerstva životního prostředí ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat.

Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín.

Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné. Zdroj: ČTK