„V Benešově nainstalujeme jako v prvním, jednosálovém, nezávislém kině v Česku nový projektor Sony SRX R515P, kterému říkáme Rocky," uvedl Martin Vysušil ze společnosti Altei, která už dvakrát zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku promítací technologie benešovského kina.

Vypsalo je město Benešov a repete si dalo proto, že se při prvním řízení neúspěšná společnost odvolala k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ten zjistil pochybení, část postupu benešovské radnice zrušil a nařídil řízení nové. Benešov ho vypsal, upravil a nakonec vyhlásil stejného vítěze.

Na tom vydělají především diváci. Kvůli tomu, potažmo díky novému projektoru, jim už nehrozí, že se projekce uprostřed nejnapínavějšího děje, kvůli kolapsu monopolního zdroje světla, přeruší.

Nový projektor, na rozdíl od svých předchůdců různých značek, využívá totiž naprosto unikátního zdroje světla. U nyní standardních projektorů se obraz na plátno přenáší díky jedné xenonové, vysokotlaké výbojce. Rocky ale takovou žárovku a tím i slabinu, nemá.

„Projektor má šestici výbojek, jejichž světlo je díky optickému systému soustředěné do jediného světelného zdroje," vysvětlil Vysušil s tím, že tento systém má příznivý vliv, kromě standardně udržované úrovně světelnosti na plátně, také na spotřebu elektřiny. V případě, že některá z výbojek „odejde" nebo se vlivem používání postupně či náhle sníží její svítivost, obsluha zařízení ji může bez toho, aby to divák v kinosále poznal, vyměnit. Bez přerušení projekce.

Nová Sony 3D technologie benešovského kina s projektorem Sony SRX R515P, kterému jeho tvůrci přezdívají Rocky, přinese divákům v benešovském kinosále už brzy dokonalé filmové zážitky.
Co všechno Rocky dokáže a umožní, představil Martin Vysušil, zástupce firmy, která zvítězila ve výběrovém řízení na dodavatele digitalizace benešovského kina. 

Na redakční mail jste poslal snímek projektoru, který bude pracovat v benešovském kině. Vypadá jako obyčejná černá krabice. Jen vzdáleně připomíná promítačku.
Technologie kinoprojektoru, která umožňuje zobrazování filmu na plátno, je vlastně pouze jedna třetina toho, co v té černé krabici je.

A co je tam tedy dál?
Dvě třetiny zařízení slouží k tomu, abychom obsah ochránili podle specifikace DCI tak, aby nešel nějakým neautorizovaným způsobem kopírovat nebo promítat v rozporu s ujednáním, tedy vícekrát. Filmy tak jsou chráněny elektronickou, tedy softwareovou cestou a současně i mechanickou. Jedná se vlastně o jakýsi trezor.

Takže ten, kdo by chtěl zkontrolovat uložená data musí přijet do Benešova a přímo na místě zjistit, kolikrát co a kdy bylo promítnuto?
Všechny digitální projektory mají síťové připojení, takže do Benešova nikdo jezdit nemusí. Po síti se může do projektoru natáhnout film, který se pak promítá. Ale to nejde bez toho, aby se současně natáhl i klíč. Ten poskytuje distributor filmu a bez něj ho nelze promítat. Tento klíč se generuje ze sériových čísel serveru a projektoru a je unikátní.

To znamená, že se už kopie filmů nebudou muset fyzicky převážet?
Bohužel zatím ne. Z devadesáti procent se filmy distribuují na hard discích a ty putují fyzicky po jednotlivých kinech stejně, jako to bylo u klasických filmových kopií. Filmy však lze posílat i po síti. Jenže infrastruktura internetu v České republice zatím neodpovídá těmto potřebám. Filmy lze přenášet satelitně i po metalickém vedení. Přístroj je na to připravený. Datová průchodnost sítí, ale těmto potřebám nestačí. Filmy totiž bývají ve většině větší, než jeden terabyte.

Není ale technologie 3D už spíš na ústupu?
Naopak. V současnosti je snaha přidat i další rozměry k promítaným filmům. Laicky řečeno se při 4D třesou nebo naklánějí sedačky nebo jsou do prostoru kinosálu vypouštěny různé parfémy doprovázející děj na plátně.

Ale vraťme se ještě k samotnému projektoru. Čím je mimořádný proti konkurenčním přístrojům?
Nový 3D Sony systém a projektor s 4K rozlišením zobrazuje najednou obraz pro pravé i levé oko. Odpadá tu proto blikání filmu tzv. triple flash, které je diváka nepříjemné. Protože část populace s psychickými a zrakovými problémy může nést toto blikání velice negativně, Sony 3D systém je subjektivně příjemnější.

Takže se můžeme těšit na dokonalé prostorové vnímání filmu bez blikání?
Můžete, i když je pravda, že dokonce přes padesát procent populace není schopno správně stereoskopický obraz vnímat a to kvůli zrakovému, nebo neurologickému problému.

Kdy se příznivci filmů dočkají prvního promítání v Benešově?
Do prvního května. V kinosále se musí změnit hodně věcí. Vlastně všechno, až na sedačky, ty jsou nové.

Kolik bude stát vstupné v Benešově na 3D?
Benešov – Provozovatelem benešovského, ale také vlašimského kina je Vlašimák Ladislav Jenšík. Deníku odpověděl na několik otázek.

Jaké bude vstupné na filmy 3S?
Vstupné neurčuje kino. Filmy si objednáváme u distributorů, jichž je nyní asi patnáct. Ti určí minimální vstupné, které musíme dodržovat. Cenu mohu navýšit, ale nemohu ji snížit. Ale ceny jsou mnohdy tak našponované, že jen přidání pouhé desetikoruny dostane výslednou částku pro diváka do nepřijatelné úrovně. Co znám kolegy z jiných kin, nikdo z nás nedáváme vyšší, než minimální cenu vstupného.

Ale jaké konkrétní vstupné můžeme očekávat?
Mohu to jen odhadnout. Vstupné se bude pohybovat od osmdesáti do 165 korun. Za tu cenu to však už bude to nejlepší, co v Česku bude k mání. Nejdražší společnost, která půjčuje ve 3D dětské filmy, si účtuje 145 korun. Pro dospělého na stejnou pohádku je to pak 165 korun. Distributoři nám slibovali, že ceny půjdou s digitalizací dolů, protože výroba kopií už nebude drahá. Jedna kopie stála i milion korun. Jenže to zatím nesplnili. Za dvacet hard disků nyní dají šedesát tisíc, ale vstupné nám nezlevnili. Naopak ho ještě vyšponovali na úroveň, že se kino pro rodinu s dětmi stává přepychem.

Bude mít digitalizace pro diváka i nějaké další klady?
Bude. I divák si bude moci v Benešově zajít na novinku a nebude na ni muset čekat půl roku nebo jezdit do Prahy. Další výhodou je, že distributoři každý týden snižují ceny filmů, takže kdybychom ho promítali za půl roku od premiéry, vstupné by mohlo být třeba jen osmdesát korun. S cenami vstupného budou muset něco udělat distributoři. Diváků totiž stále ubývá i když tržby mají distributoři stále stejné. A to je tragédie. Kromě toho lze díky nové technologii přenášet v kině živě i koncerty nebo sportovní přenosy.