VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když se člověku a firmě daří, mělo by být normální podělit se s potřebnými

Praha - Rozhovor s Pavlem Zavadilem, spolumajitelem firmy Herbadent.

4.11.2013 3
SDÍLEJ:

Pavel Zavadil, spolumajitel firmy Herbadent.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Společenská odpovědnost firmy může mít velmi různorodou podobu. Přispíváte třeba na projekt Světluška, můžete nám o tom říci něco více?

Nikdy jsem neuvažoval v tom duchu, že je nějaká společenská odpovědnost firmy, že se to nosí, nebo něco takového. Prostě jsem před několika lety došel k názoru, že když se člověku a firmě daří, mělo by být normální se o to daření podělit s těmi, kterým se vinou osudu dařit prostě nemůže.

Hledal jsem instituci, které bych věřil, kam bych byl ochoten nějaké prostředky věnovat. Chtěl jsem mít hlavně jistotu, že nepůjdou z větší části na režii úřadu spojeného s jejich rozdělením, ale dostanou se až tam, kde je jich opravdu třeba. A našel jsem Světlušku. Nikoho jsem tam neznal, neměl jsem k nim žádné vazby. Prostě mě jen při první návštěvě uvítaly milé dámy, na kterých bylo vidět, že svojí práci nedělají pro sebe, ale pro ty, kterým nedostatek zraku či jeho úplná absence, ztížily cestu životem.

Světluška mě osobně neuvěřitelně obohatila. Když totiž poznáte osudy a příběhy nevidomých a vidíte jakým způsobem se i při svém hendikepu dokáží postavit k životu a žít ho naplno, nejen přijímat, ale i rozdávat, bavit se, sportovat, … začnete vidět i to, že na druhé straně jsou tisíce a miliony zdravých lidí, kteří (jak říkal pan Werich) už tu 150 let nemuseli být… Vím, zní to možná trochu drsně, ale podívejte se kolem sebe a řekněte si, kdo je tady na tom světě takový, že po něm něco zbude. Myslím tím samozřejmě něco užitečného.

A jak tedy konkrétně na Světlušku Herbadent přispívá?

Již pět let dáváme ročně Světlušce částku 1 milion korun. To je ve srovnání s obratem naší firmy určitě velmi výjimečné, ale jak jsem uvedl, jsou v tom i ty osobní důvody.

Pro zajímavost jsem jednou porovnával výši daru jiných sponzorů vzhledem k jejich velikosti, a kdyby dávali srovnatelný poměr, co my, Světluška by dostávala miliardy (směje se). Ale i přesto jsme se k pětiletému výročí naší spolupráce rozhodli ještě rozšířit podporu Světlušky, tentokrát však přímo vázanou na prodej našich výrobků. Tím tak zároveň odměňujeme své zákazníky dáváme šanci přispět prostě každému, kdo si naši zubní pastu nebo ústní vodu koupí, a mít tak nejenom dobrý pocit v ústech, ale i na duši. Nově je totiž na obalech informace, že z každého prodaného kusu jde malá částka na konto Světlušky. Konkrétně je to zhruba 1 koruna, což znamená, že ročně se jedná o desetitisíce a počítáme s tím, že se brzy tato částka přehoupne do statisíců.

Podporujete ženský florbal. Jak jste se k této vizi dostal? Jak si vede vámi podporovaný tým Herbadent a jaké jsou jeho vyhlídky?

Náš florbalový tým Herbadent SJM Praha 11 (tak zní jeho oficiální název) je dlouhodobě nejlepší tým ženské extraligy. Již sedmkrát za sebou získal mistrovský titul ČR a jejich pohár máme u nás v Herbadentu vystavený. V mezinárodním měřítku se pohybuje zcela jistě mezi deseti nejlepšími týmy světového florbalu.

Samozřejmě, že podpora sportu je často založena na osobních vztazích. Nejinak je tomu i v našem případě. Dlouhodobá kamarádství s trenérkami a některými hráčkami dala vzniknout tomuto partnerství sponzoringu. To, že je název naší firmy v názvu mužstva, byla základní podmínka pro fungování. A pokud budou dámy na špici našeho florbalového žebříčku, pak naše partnerství bude pokračovat.

Florbal je úžasně se rozvíjející sport mladé generace, hraje se všude na školách, rozvíjí se soutěže, týmy, … Pro komunikaci Herbadentu s mladší věkovou skupinou je to zatím jeden z klíčových marketingových prostředků. Ale i pro zaměstnance naší firmy je možnost podpoření týmu velkou zábavou.

Pavel Zavadil.Jak je na tom vaše firma s ekologickým cítěním? Myslím tím třídění odpadu, cílenou úsporu energií a podobně.

Herbadent je certifikovaný výrobce léčiv. Je tomu tak díky našemu masážnímu roztoku, který je léčivem, a díky tomu vyrábíme všechny naše produkty na této nejvyšší úrovni. Naše výrobní postupy a jejich průběžné laboratorní kontroly v každé fázi výroby jsou nutností pro takzvanou Správnou Výrobní Praxi (SVP), kterou uděluje a kontroluje Státní Ústav pro Kontrolu Léčiv (SÚKL). Takový standard výroby svou kvalitou vysoce převyšuje úroveň výroby běžných kosmetických produktů. Troufám si tvrdit, že ústní pasty a ústní vody na této úrovni nevyrábí u nás žádná jiná firma. A tím jsem chtěl říci, že v rámci těchto nadstandardních postupů je řešeno i veškeré nakládání s odpady, energiemi a všemi dalšími aspekty výroby. Zároveň jsme držiteli environmentálního certifikátu ISO 14001, který také tyto záležitosti dopodrobna řeší a pravidelně kontroluje.

Vyrábíte medicinální vína, která zrají v dubových sudech…

Myslím, že je světovým unikátem, že sladová vína se u nás vyrábějí stejnou recepturou již od roku 1897. Asi není na světě mnoho firem, které by se mohly pochlubit tak dlouhou historií a recepturou, která sahá přes tři století. Pan doktor Svatek, který se svým bratrem roku 1897 firmu založil, vymyslel již tenkrát receptury, které, dokud lidský organizmus bude z masa a kostí, budou stále fungovat.

Doktor Svatek byl lékárník, uměl pracovat s různými farmaceutickými složkami a vhodně je kombinovat. Jeho bratr rád cestoval a vozil ze světa různé léčivé rostliny, u kterých vypozoroval konkrétní účinky na domorodých lidech. Tak objevil jihoamerickou kůru Condurango, kterou žvýkali indiáni při trávících problémech. Ta je dodnes základem žaludečního vína Condurango, které prodáváme v lékárnách. Stejně tak přivezl chinovník, jehož vlastnosti pak bratr lékárník vhodně nakombinoval se železem a sladovým vínem, a byl na světě Maltoferrochin, který taktéž vyrábíme a prodáváme dodnes. Za první republiky se tato účinná vína vyvážela do mnoha zemí světa. Víme, že byla velmi populární například v Kanadě a Japonsku.

Jaká je konkurence v oblasti medicinálních vín na českém trhu?

Není mi známo, že by existoval výrobek podobný našemu železitému sladovému vínu Maltoferrochin. Jedinou konkurencí v této oblasti jsou pilulky. Ty ale určitě nechutnají tak jako podvečerní sklenka léčivého vína, která navíc nemá vedlejších účinků. Díky vázání železa na chinin se železo optimálně vstřebává a do těla se předává železo mnohem efektivněji, nežli jinými cestami.

Pokud hovoříme o konkurenci našemu žaludečnímu vínu Condurango, pak je nutno zmínit, že existuje několik více či méně známých nápojů, které se starají o dobrou mikroflóru v trávicím traktu. Nicméně Condurango funguje bezvadně, sám mám lahvinku stále po ruce, a když cítím jakoukoliv žaludeční „nestabilitu", naleji si sklenku a vím, že do čtvrt hodiny si na problém ani nevzpomenu.

Pavel Zavadil, spolumajitel firmy Herbadent.Kromě medicinálních sladových vín vyrábíte například produkty určené k péči o zuby a dásně…

Celá naše firma Herbadent nese své jméno právě podle názvu dentální řady produktů, která se u nás začala vyrábět před 60 lety. Herbadent masážní roztok na dásně byl v minulém režimu jediným přípravkem na problémy s dásněmi a na afty. Já si jej pamatuji z každé koupelny mých rodičů i babiček.

Když jsme před deseti lety firmu převzali, zjistili jsme, že tento extrakt je poklad, který je třeba dále rozvíjet. Proto jsme rozvinuli kompletní dentální řadu Herbadent, která zahrnuje zmíněný koncentrát, ústní vodu, gel na citlivé dásně i zubní pastu, vše s obsahem zázračného extraktu ze sedmi léčivých bylin. Receptura tohoto extraktu je chráněna a jen několik lidí ve firmě je schopno jej správně vyrobit. Klíčem není jen složení, ale hlavně způsob macerace, množství a pořadí jednotlivých bylin i následné zrání extraktu ve skleněných nádobách.

Unikátním produktem je koncentrovaná ústní voda, která má nejen cenovou výhodu (protože když se naředí, je zdaleka nejlevnější ústní vodou na trhu), ale i možnost ředění v různé koncentraci i teplotě. Kdo má citlivé zuby, může si naředit Herbadent s teplou vodou, koho bolí v krku, naředí si silnější vodu a vykloktá. Navíc díky bylinnému složení není naše ústní voda agresivní, dá se používat dlouhodobě, aniž by porušila ústní sliznice. Znám několik lékařů ORL, kteří již doporučují jenom naši ústní vodu. A to, že Herbadent je opravdu poklad, dosvědčuje fakt, že před dvěma lety byl v anonymní anketě lékárníků zvolen jako vítěz kategorie „Nejlepší prostředek k léčbě aftů". A to v konkurenci 15 produktů zvučných zahraničních značek!

Letošní rok je pro celý dentální sortiment Herbadentu doslova revoluční. Nejen, že jsme zmodernizovali logo firmy, předěláváme všechny obaly, ale upravili jsme složení jednotlivých produktů tak, aby bylo pro použití optimální. A velkou novinkou je zcela nová řada Herbadent Professional, která se bude prodávat výhradně v dentálních ordinacích. Složení této řady je více zaměřeno na akutní stavy problémů s dásněmi, a je tudíž velmi blízko léčivům.

Jaká je podle vás ideální reklama? Co nejvíce osloví klienty?

Co může reklamu zefektivnit, zlevnit či vyzdvihnout do výšin, je nápad a chytrost, s jakou je vymyšlena a provedena. My nemáme velký reklamní budget jako naši nadnárodní konkurenti. Můžeme se prezentovat jen z těch prostředků, které sami do firmy vložíme nebo v ní vyděláme. Tudíž inzerujeme velmi výjimečně, na druhou stranu zase dlouhodobě a pravidelně v konkrétních médiích, kde máme dokázáno, že to pro náš sortiment má smysl. Máme ale velkou výhodu, že naše poctivé výrobky jsou naší nejlepší reklamou. A to proto, že jsou účinné a fungují. Sice taková reklama je během na dlouhou trať, ale o to více je pak vztah k našim výrobkům dlouhodobější a nepodlehne nějakému mediálnímu převálcování konkurencí.

Co byste poradil mladým podnikatelům?

Podnikání má ohromné výhody ve svobodě a velkou nevýhodu v zodpovědnosti. A mladým podnikatelům bych doporučil, aby si tu předchozí větu přečetli nejmíň třikrát a nežli se do podnikání pustí, několik dní o svém projektu z tohoto pohledu přemýšleli.

Vaše koníčky, zájmy?

Mám to štěstí, že mám velmi pestrý život s úžasným rodinným zázemím. Mám krásnou rodinu, a ta je mým největším koníčkem, věnuji jí nejvíce mimopracovního času. Kromě toho ale dělám spoustu aktivit, žádné jsem nepropadl tak, že bych jí obětoval většinu svého času, ale střídám je podle možností, situace, okolí, nálady, počasí, chuti i zájmů rodiny a přátel. Takže kdybych to měl shrnout, mým největším koníčkem je pestrost.

Máte oblíbený citát či přísloví?

Mám rád přísloví. Najdou poučení pro každou situaci. Řadu z nich používám, snažím se jich držet či se jimi řídit. V podnikání mám rád „Sedíš-li na mrtvém koni, sesedni". A v osobním životě mne v poslední době zaujal citát Steva Jobse: „Nechci být nejbohatším člověkem na hřbitově."

Proč právě tento?

Několik lidí kolem mne zesnulo dříve, nežli by to bylo nutné. A já jsem několikrát řešil dědictví. A pochopil jsem, že to všechno materiální, co po člověku zůstane, ztrácí jeho smrtí ohromnou část hodnoty. Každý předmět, který doma máme, má svou historii pořízení, svůj příběh. A všechny ty příběhy se nedají předat dalším generacím. Třeba hodinky, které jsem zdědil, jsou hezké, značkové, rád je nosím. Ale nevím vůbec, jak dlouho se na ně můj strýc těšil, jak a kde si je koupil, za jakých okolností vybíral, co pro něj znamenaly. Proto bych chtěl být co nejvíce se svými dětmi a předat jim nikoliv materiální hodnoty, ale hodnoty lidské, které svou cenu nikdy neztratí. To si myslím, že je opravdové bohatství.

Pavel Zavadil.Vaše plány do budoucna?

V osobní rovině jsem to už shrnul. Chci mít čas na své děti a předat jim alespoň část zkušeností, které jsem dosud v životě nasbíral.

A v rovině pracovní bych chtěl z Herbadentu vybudovat firmu, o kterou budou mít zájem velcí hráči na trhu. Prosím ale, nevysvětlujte si to tak, že ji chci prodat. Potenciál této firmy je nekonečný, produkty jsou poctivé a fungující. Ta firma na to prostě má.

Chcete něco na závěr sdělit čtenářům?

Možná to bude znít drsně, ale přál bych si, aby si lidé, kteří si váží svého zdraví, nevyplachovali ústa zředěným savem. Aby si nečistili zuby namletou křídou. Aby pro své zdraví používali poctivé a hodnotné produkty. A ne produkty ohromných firem, které investují neuvěřitelné prostředky v médiích do toho, aby přesvědčily o nákupu, i když dobrého je v nich pomálu. Ale žijeme bohužel v době, kdy rozlišit pravdu od nepravdy je obtížné. Zase použiji citát Wericha: „… v dnešní době se v tom jeden nevyzná, noviny vám lžou, rádia vám lžou, … To dřív to bylo jednoduchý, to král poslal šaška, a ten Vám řekl že jste vůl…"

Projekt Deníku.

Jan Kratochvíl

Autor: Redakce

4.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Havárie autobusu prověřila elektronický přenos informací i obrazu se zvukem.
18

Havárie autobusu prověřila elektronický přenos informací i obrazu se zvukem

Krajský soud v Praze se v pondělí 23. října vrátil ke korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.
13

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

Krize středočeské koalice pokročila, námluvy ANO s ČSSD už nejsou tajné

Střední Čechy – Minulostí jsou předpoklady, že na úterní jednání středočeských zastupitelů nebude mít vliv aktuální krize v koalici vládnoucí kraji.

Předškoláci z Divišova oslavili Den stromů

Divišov - Den stromů slaví příznivci v České republice 20. října. Proto ani předškoláci z Divišova nelenili a k tomuto slavnostnímu dnu se připojili.

Debaty o penězích pro nemocnice může kdokoli sledovat i z domova

Střední Čechy – V úterý se sejdou zastupitelé Středočeského kraje. Jednat mají hlavně o plánu investic a o penězích pro krajské nemocnice. Jistě se zmíní i o aktuální krizi krajské koalice – k ráznému řešení však asi nepřistoupí.

Pochoutky z larev i cvrčků nabídne Hmyzí festival

Vlašim – Velký Hmyzí festival se bude konat v sobotu 28. října v prostorách vlašimské paraZOO v Podblanickém ekocentru. Celý den již od 9 hodin bude připravený bohatý program, jehož součástí bude především osvěta v pojídání hmyzu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT