Jenže nezasvěcenému pozorovateli, více než strategické vize vedení firmy, utkví v paměti právě ruiny, které jsou na Brodcích vidět už několik měsíců na každém kroku.

Když v závěru loňska položil Benešovský deník výkonnému řediteli Jawa Moto s.r.o. Františku Hruškovi otázku, kdy budou vyznavači skateboardingu moci znovu používat akrobatických prvků ve skateparku na Brodcích, v čemž jim bránila suť polorozbořeného skladu, reagoval podrážděně. List by se prý měl více zajímat o dějinné události, které Jawa právě prodělává.

Ač výtku Hruška nerozvedl, měl na mysli nejspíš to, že brodecká továrna chystá od roku 2015 sériovou výrobu nového motocyklu se čtyřdobým dvouválcem 1000 ccm.

Z venku možná jeden z klíčových kroků v novodobých dějinách továrny ale zatím příliš jasné kontury nemá.

„Všechno se nám na jedničku s hvězdičkou nedaří," přiznává František Hruška. „Nesmíme ale přehlédnout, že areál naší společnosti po téměř padesáti letech ponechávání svému osudu vstává z popela," tvrdí Hruška a připomíná ještě, že přes to, že to zvenčí není příliš patrné, udělala Jawa Moto už mnoho práce na obnovení areálu celé továrny.

„Odstranili jsme dřevěné a polodřevěné stavby, srovnali terén v prostoru bývalé expedice a velkou část tohoto prostoru jsme opatřili novým plotem," popsal změny výkonný ředitel František Hruška.

V areálu Jawa rozšířila plynovod, ve dvou samostatně stojících halách a v přízemí hlavní výrobní haly vybudovala nové plynové vytápění.

Po skončení topné sezony odstaví Jawa stávající centrální plynovou kotelnu a ve dvou samostatně stojících halách vybuduje pro zaměstnance nová sociální zařízení spojená s výstavbou nových rozvodů vody, plynu a odpadů.

„Následně v letošním roce zahájíme a předpokládám, že také dokončíme, práce na kompletní výměně obalu hlavní výrobní haly. Současný prosklený plášť bude nahrazen novými zateplenými panely a okny tak, aby splňoval předepsané energetické požadavky," slibuje výrobní ředitel František Hruška.

Kromě stavebních inovací Jawa zakoupí a nainstaluje nové technologie.

„Bude to obráběcí centrum a lakovna," upřesnil Hruška.

Letos si v brodecké továrně, kde pracuje zhruba stovka zaměstnanců připomínají pětaosmdesáté výročí od zahájení výroby motocyklů značky Jawa.

„Věřím, že přestaneme být strašidelným zámkem a zahájíme období, kdy areál Jawy bude tím, čím se bude moci město Týnec nad Sázavou chlubit," doplnil výrobní ředitel František Hruška s tím, že v této nelehké době k tomu však firma potřebuje svůj čas a ne konfrontační a negativistické postoje, které budování nové Jawy neprospějí.

Jak šel v Jawě čas
V roce 1929 si František Janeček nechal registrovat ochrannou známku Jawa a v továrně v pražských Strašnicích, vyrobil první motocykl Jawa 500, jemuž se říkalo Rumpál.

O dva roky později Janeček otevřel v Týnci nad Sázavou svoji slévárnu (Metaz).

V roce 1934 firma vyrobila první automobil Jawa 700.

Expanze firmy pokračovala a v roce 1937 František Janeček koupil na Brodcích u Týnce nad Sázavou bývalou přádelnu a začal tam po přestavbě vyrábět automobil Jawa Minor.

V roce 1941 zakladatel týnecké Jawy zemřel a vzhledem k tomu, že byla továrna během druhé světové války zařazena do zbrojovek vyrábějících pro wehrmacht, byla v roce 1945 znárodněna.

Rok po válce se začal vyrábět proslulý model Jawa 250/350 Pérák, jehož výrobu připravovali konstruktéři napříč riziku potají už během německé okupace.
V roce 1963 skončila výroba v Praze a začala v nově postavené hale v Týnci nad Sázavou.

Po Sametové revoluci a zborcení sovětského trhu se v roce 1991 Jawa se ocitla v hluboké krizi, kterou částečně vyřešil vstup Jihostroje Velešín.

Tomu Jawa Moto s.r.o. patří dodnes. Jeho generální ředitel a majitel, Jiří Gerle, podle týdeníku Ekonom předpokládá, že by se podnik měl do pěti let dostat na tržbu 300 milionů korun, protože se změní struktura prodávaných motorek ve prospěch technicky vyspělých strojů.

Základní cena motocyklu s litrovým čtyřtaktem, na jehož výrobu hodlá Jawa najet příští rok, zřejmě přesáhne čtvrt milionu korun. Hlavním odběratelem motocyklů Jawa s dvoutaktním motorem je Latinská Amerika. Loni jich tam továrna prodala zhruba 1500 kusů, a to převážně na Kubě, v Panamě, Argentině a Dominikánské republice.

V době, kdy v brodecké továrně Jawa pracovalo přes dva tisíce lidí z Týnce a širokého okolí a linka chrlila každé tři minuty nový motocykl a to především pro Sovětský svaz, je pryč. Z výroby 100 tisíc kusů ročně se produkce uskromnila na méně než dva tisíce strojů.