Vstup do objektu je možný naprosto volně děravým oplocením. A také tam lidé chodí. Rabovat. Cokoliv, převážně ale dřevo na otop. Kdo to dělá, ví všichni, kdo by o tom vědět měli. Potvrdil to i výkonný ředitel Jawa Moto František Hruška.
„Jací lidé do areálu chodí, ví Policie ČR, městská policie i bezpečnostní agentura. Jejich postih je nemožný, protože jsou nejen nevychovatelní, ale zejména nepostižitelní a případná řízení s nimi pouze zabírají orgánům čas a náklady bez jakékoliv možnosti efektivního výstupu. Areál staré továrny prochází zaměstnanci naší společnosti a bezpečnostní agentury pravidelně vícekrát denně i o víkendu," potvrdil s tím, že žádné děti v areálu zatím nikdo neviděl. „Snad vyjma těch, které jejich rodiče bydlící nedaleko krást posílají. Ale i ty se pohybují pouze po silnici a hlídají, zatímco jejich starší parťáci udatně kradou," líčí praxi sousedů továrny František Hruška.
Do téhle situace se Jawa dostala loni v říjnu. Firma najatá na bourání, podle dobře informovaného zdroje, který nechce zveřejnit své jméno, vybrakovala ze staré Jawy železo a zmizela.
Výkonný ředitel Jawy sice první část informace nepotvrdil, druhou ale ano. „Dodavatel loni na podzim bez podání vysvětlení pracoviště opustil a v pracích nepokračuje," přiznal Hruška a připomněl ještě, že na výzvy na pokračování prací vůbec nereaguje, protože nejspíš zkracoval nebo ji majitelé prodali.
Jawa Moto smlouvu s najatou firmou ukončit. Ale to se jí příliš nedaří.
„Bohužel lhůty jednotlivých kroků k vyvázání se ze smlouvy jsou dlouhé a nedaří se nám smlouvu ukončit tak rychle, jak bychom rádi," vysvětlil výkonný ředitel František Hruška.
Stejně se majiteli továrny nedaří ochránit objekt před zloději.
„Od doby, kdy dodavatel pracoviště opustil, se snažíme areál zabezpečit sami, ale invazi nenechavců nelze ani ve spolupráci s Policií ČR či městskou policií a bezpečnostní agenturou, která hlídá areál, zabránit," tvrdí Hruška s tím, že nepomohl ani plot, který Jawa opakovaně na několika místech instalovala. „Vstupy do areálu starou vrátnici, vrata ze silnice na Zbořený Kostelec jsme zazdili, okna opatřili mřížemi či jiným způsobem zabezpečili. Zábrana však vydrží nejvýš do druhého dne nebo se ve zdi objeví díra nová," popisuje situaci ve staré brodecké továrně František Hruška.
Ale tahle situace se podle něj prý netýká jen Jawy Moto.
„Demolice budov v areálu naší společnosti není pouze záležitostí naší společnosti, ale i města a jeho obyvatel. Této skutečnosti jsme si od samého počátku prací vědomi, byť se nám ji ne vždy daří na sto procent naplnit," lituje Hruška.
Právě s ním vzniklou situaci řeší také Týnec nad Sázavou i tamní stavební úřad.
„S firmou, která prováděla demolice bylo zahájeno správní řízení, protože prováděla práce v rozporu s vydaným rozhodnutím," uvedl pro Benešovský deník starosta Týnce Martin Kadrnožka a připomněl ještě, že tohle řízení už bylo dokončeno a firmě byla uložena pokuta.
A co bude dál? Kdy se začne zase bourat a hlavně uklízet?
Jawa Moto se nyní stále snaží vyvázat ze smlouvy s původní firmou a vybírá novou, která požadované práce zvládne.
„Předpokládám, že práce zahání od března," říká výrobní ředitel František Hruška.
Jak bude bourání staré Jawy pokračovat?
První na řadu přijde dokončení demolice bývalého skladu náhradních dílů, což je budova vedle skateparku. Současně bude probíhat výstavba parkoviště v tomto místě a nového vjezdu do areálu včetně vybudování nové expedice. Dokončeno by mělo být letos v květenu.
Následně se přesunou demoliční práce do starého areálu s cílem buď úplné demolice nebo alespoň dosažení takového stavu, který vyloučí zmiňované negativní jevy. Zdroj:František Hruška, výkonný ředitel Jawa Moto s. r. o.