Jenže i tahle vymoženost, k níž přistoupilo kvůli nedostatečnému vybírání parkovného předešlé vedení města, má své limity. 

Na jedné straně stojí spokojení motoristé, kteří nemusejí při krátkém odběhnutí od vozidla platit za celou hodinu. Hodina totiž v tomto případě znamená desetikorunu. Ta je tu základní sazbou. Spokojení motoristé zpravidla nepožadují daňový doklad, který by zařadili do svého účetnictví a tak jim systém Single Space dokonale vyhovuje.

Zkrátka ale nepřichází ani město. Už při úvahách o zavedení systému vedení radnice počítalo s tím, že každý motorista zaplatí raději dvě, tři či pět korun za pár minut stání. Jinými slovy, zvýší se počet parkujících, kteří skutečně zaplatí. Hodinový systém totiž není tak pružný, aby uspokojil každého a „šetřílci" raději riskují pokutu v řádu stokorun, než by za pětiminutové odstavení zaplatili zmiňovaných deset korun.


Proto jsou za čtyři roky provozu parkovací hodiny, město jich nakoupilo celkem 120 kusů, už dávno zaplaceny. Z pokladny tehdy Benešov vydal na nákup Single Space 2,4 milionu korun. Jen během loňského roku do benešovských parkovacích hodin motoristé naházeli 2,1 milionu korun českých. Za prvních sedm letošních měsíců pak dalších 1,5 milionu korun.


O správu hodin se starají Technické služby Benešov a podle jejich ředitele Bohumila Rataje za celou dobu provozu nebylo nutné hodiny měnit. Z provozu je nedokázali vyřadit dokonce ani vandalové. Jediné, co bylo u hodin potřeba udělat, byla výměna baterií.
„Za dobu provozu jsme jich vyměňovali zatím asi jen pět," dodal Rataj.


Jenže systém všem motoristům nevyhovuje.


„Tyhle hodiny jsou celkem dobré," připouští přesto místostarosta Benešova Jiří Švadlena, který část svého života prožil na Západě, odkud k nám právě systém Single Space přišel. „Jenže nevydávají daňový doklad," potvrdil s tím, že právě na to si na poměrně často někteří motoristé stěžují.


Dnes totiž stále více platí, že čas jsou peníze. A dojít si na radnici pro účtenku proto považují uvedení motoristé nejen za ztrátu času.
Problém, nikoliv motoristy samotného, ale třeba berního úřadu, může být i v tom, že řidič, který přijde na radnici pro účtenku, může teoreticky nahlásit jakýkoliv časový údaj a s ním i svůj finanční výdaj. A úřednice, která doklad vystavuje, nemá pak příliš možností, jak si pravdivost prohlášení motoristy ověřit. Ani kamerový systém, jímž disponuje městská policie, totiž nemusí vždy hledět tím správným směrem…


Nový způsob placení parkovného, o kterém vedení města nyní uvažuje, bude součástí systému Smart Parking.


„Tohle chytré parkování zavádějí ve zkušebním provozu nyní v Kolíně. Systém motoristu upozorní už při příjezdu do města na to, kde je kolik volných parkovacích míst," vysvětlil benešovský místostarosta.


Platební terminál bude rozumět nejen vhozeným mincím či vloženým bankovkám, ale také požadovanou sumu za parkování dokáže odečíst z běžné platební karty nebo telefonu.


A co se nakonec stane s nepotřebnými parkovacími hodinami? To zatím vedení města neví. Podle Jiřího Švadleny ale není vyloučeno, že Single Space využijí i v jiné aglomeraci, jíž Benešov hodiny, třeba i pod cenou, prodá.


„Vyhodit je určitě nechceme," dodal místostarosta Benešova Jiří Švadlena.

Výběr parkovného v Benešově
2015
Single Space (bez účtenek)   2 095 466 
Hodinové (s účtenkami)        2 821 718 
Parkoviště Pod Brankou           585 227 

2016 k 31. 7.
Single Space (bez účtenek)   1 476 595
Hodinové (s účtenkami)        1 652 922
Parkoviště Pod Brankou           303 990
                               Zdroj: MěÚ Benešov