Vložením sportovního centra ČUS do nově vzniklého zapsaného spolku „Národní sportovní centrum Nymburk, z.s." tak vznikne jedno z prvních olympijských center podle dlouhodobé strategie Českého olympijského výboru.

Jde o krok, který je nutný k záchraně areálu. Vznik nového celku je jedinou možností, jak centrum zrevitalizovat a zajistit stárnoucímu areálu potřebnou úroveň, přizpůsobit ho soudobým potřebám sportovců a získat tak opět konkurenceschopné centrum pro přípravu mládeže.

Sportovní centrum Nymburk bylo budováno v letech 1952 – 1988 a slouží širokému spektru sportů. Areál je vzhledem ke své rozloze a množství budov ovšem náročný na svoji údržbu a provoz všech celků. Vzhledem k tomu, že do něj nebylo v minulosti investováno, začal chátrat a proto nyní vyžaduje vyšší investice, například do ubytování.

Celkově by v budoucnu mělo na našem území vzniknout sedm Národních sportovních center.

Lyžaři i další sporty by měli najít zázemí v Harrachově a Novém městě na Moravě, vodní sporty v centru zahrnující Račice a Tróju, tenisté v Prostějově, atleti v ostravských Vítkovicích a fotbalisté v Praze na Strahově.

Nymburk jako multifunkční centrum bude sloužit přípravě české reprezentace včetně mládežnické, ale tradičně takéi zahraničním sportovcům. 

Sportovci napsali výzvu starostům měst

Nymburk – Delegáti Valné hromady České unie sportu napsali v sobotu otevřený dopis představitelům českých měst a obcí. Na jeho počátku je podrobná analýza současnosti českého sportu a jeho vyhlídky do budoucnosti.

Alarmující výsledky průzkumů mimo jiné i Světové zdravotnické organizace z roku 2013, signalizují, že v České republice je nejvyšší počet lidí s nadváhou a obezitou nejen v Evropě, ale i ve srovnání s dalšími zeměmi.
To naznačuje, že společné úsilí státu a sportovních organizací při prosazování volnočasových sportovních aktivit jako hlavní prevence proti nadváze či obezitě a chorobám z nich vyplývajících je buď nedostatečné, nebo se míjí účinkem.

Může to také vyplývat z letitého problému českého sportu, kterým je jeho značné podfinancování, jež řadí Českou republiku na jedno z posledních míst v rámci celé Evropské unie.
Tato situace se ještě více vyhrotila v posledních letech poté, co se sportovní prostředí chybami nedávných představitelů ČSTV, Sokola, Autoklubu i Českého olympijského výboru nechalo připravit o zdroje z loterijní společnosti Sazka.

Současní představitelé České unie sportu tak samozřejmě usilují nejen o potrestání viníků, ale také o to, jak tyto chybějící zdroje do sportovního prostředí dostat zpět.

Sport je podfinancovaný zejména z úrovně státu, ale také z úrovně samospráv. A právě úloha obcí, měst i krajů je ve financování sportu nezastupitelná. Bohužel, vlivem novely loterijního zákona přišel sport počínaje rokem 2012 o stabilní zdroj financování a to především v neprospěch financování sportu mládeže.

Zástupci vrcholných sportovních organizací proto podepsali v roce 2012 se Svazem měst a obcí a se zástupci Asociace krajů Memoranda o vzájemné spolupráci a podpoře ve financování sportu, v nichž se dohodli, že jedna třetina výnosů, které obce obdrží cestou státního rozpočtu z výnosů loterií a her budou v obcích vyčleněny na posílení rozpočtu pro sport, a to především na pravidelné sportování mládeže a na infrastrukturu.

Po dvou letech však z výsledků spolupráce vyplývá, že tuto dohodu respektují vedle hlavního města Prahy většinou jen menší obce a města. Výdaje na sportování mládeže mnohde stále více ustupují před jinými výdaji. A to navzdory všeobecně známým a často v rámci světových organizací i organizací EU publikovaných údajů o úsporách či dodatečných příjmech státního i obecních rozpočtů vyplývajících právě z preventivní role sportu.

V závěru dopisu tedy starosty měst a obcí delegáti vyzývají: „Obracíme se proto na Vás na všechny: „Pomozte nám prostřednictvím podpory a rozvoje sportu a sportovních aktivit formovat již od nejmenších dětí budoucí zdravější, iniciativnější, produktivnější a společensky prospěšnější populaci."

(lat)